Gå til innhold
Arkivverket

[#84287] Gården Morch i Asak


Gjest John Gautestad
 Del

Recommended Posts

Gjest John Gautestad

Her bodde på begynnelsen av 1700-tallet en Ole Larsen og Marthe Tostensdtr. Det var skifte etter Ole Larsen i 1732. De hadde en datter som ble gift til Fladeby i Degernes. A. Sønstegaard nevner denne familien i boken Skyldfolk gjennom 3 århundrer.Er det noen gårdshistorie som omhandler Morch og folkene som bodde der?Eller er det noen som vet noe mer om dette?John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Brekke

Gården er omtalt i' Kirker og kirkegods i smaalenene ' av Ivar Sætrang. Har ellers noe om Johanne Gundersdatter født på Mørk 1786 hvis interessert. Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Brekke

Hei.Nei, den boken er utgitt av historielaget i 2007. Det står en del om Mørk der, og noe av det er hentet fra Sætrang-boka. Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Brekke

Hei.Nei, den boken er utgitt av historielaget i 2007. Det står en del om Mørk der, og noe av det er hentet fra Sætrang-boka. Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei !Nå vet jeg ikke hva som står i boka til A. Sønstegaard, men Ole Larsen fra Dangstorp ble gift med Mari/ Maren Tostensdatter ca 1723 og de bodde på Morch.Ole Larsen Dangstorp var først gift med Siri Torersdatter Naalem. Siri døde ca 1718.Barn : Jørgen Olsen født ca 1690 gift ca 1722 med Guri Eriksdatter Morch. Hun var datter av Erik Nilsen Morch og Maren Tostensdatter Ende ( Maren ble senere gift med Jørgens far, Ole Larsen )Else / Elisabet født ca 1701 gift med Hans Bjørnsen FladebyMari født ca 1710 ble 1733 gift med Erik Svendsen Morch, han var sønn av Svend Olsen Molchersrød, som var Maren Tostensdatters mann nr 2 ! Skifte etter Erik Svendsen i 1739 og Mari giftet seg igjen med Søren Johannesen Haagenby, de bodde på Morch.Jeg har mere om denne familien da den er innfiltret i min slekt.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Ole Larsen Dangstorp er sønn av Lars/Lauritz Olsen og Dorthe Børgersdatter, Dorthe døde 1727, 85 år. De hadde også datter Mari som var gift med Joen Olsen Næristorp. Deres datter Gjøran ble i 1738 med Daniel Jensen Nes i Aremark (som er min ane ) De hadde flere barn bla. Børger, men dem har ikke jeg tatt med her ser jeg.Siri Torersdatter Naalem vet jeg ikke mere om.Kan Odmund Schie hatt med denne slekten i sine slektsbøker ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gautestad

HeiMitt utgangspunkt var sersjanten Hans Bjørnsen Fladeby. Han var gift med Else (Elisabeth) Olsdtr. A. Sønstegård sier i boken sin at hennes foreldre var Ole Larsen og Maren Tostensdtr fra Morch i Asak. Disse hadde 3 døtre: 1. Elisabeth. 2 Guri, gift med Jørgen Olsen Dangstorp. 3. Mari, gift 1. gang med Erik Svendsen Ende i Berg, 2. gang med Søren Johannessen Morch.Det skal ha vært et skifte etter Ole Larsen Morch 24.3 og 4.7. 1732, hvor Elisabeth arvet jordeparter i Morch i Asak og i Bø i Berg. Denne jorda solgte hennes mann Hans Bjørnsen 30.4. 1738 til sin svoger Erik Svendsen og hustru Mari Olsdtr.Siden Elisabeth Olsdatter er født ca 1701, så kan ikke hennes mor være Marthe Tostensdtr, siden disse iflg dine opplysninger ble gift først ca 1722, men heller Ole Larsens første hustru Siri Torersdtr.At Ole Larsen kommer fra Dangtorp i Degernes er nytt for meg. Kanskje ble han gift til Morch med Maren Tostensdtr?John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ole Larsen Morch var sønn av Lars (Lauritz) Olssøn født ca 1637, og Dorthea Børgesdtr (fra Tolfsby i Rakkestad) død 1727 , 85 år.Ole var gift to ganger som Rita skriver. Den første kona Siri Toresdtr Naalem med far Torer Gudmundsen, døde ca 1718. Ole og Siri hadde som før skrevet 3 barn etter seg: Jørgen f ca 1690, Else f ca 1701, Mari f ca 1710. Oles andre kone Maren Torstensdatter Morch var født rundt 1672. Ole flyttet til Morch da han giftet seg med Maren. Jeg har ikke notert noen barn etter dem, men Maren hadde mulig vært gift før.Du kan lese om disse i boka 'Engslekten og tilknyttede slekter' av Elise Eng 1966, og i 'Dangstorp i Rakkestad : om gårdene og de som bodde der, deres aner og etterkommere' av Egil Torp 1991.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.