Gå til innhold
Arkivverket

[#84295] Forskning i Sverige 1900-talet, hur gör man?


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Undrar om någon vet hur man gör om man fill forska i Sverige på 1900-talet? I detta fallet är det Norrbotten och t ex församlingsböcker (som ersatte husförhörslängderna).De finns ju inte på SVAR eller ArkivDigital. Måste jag besöka nåt landsarkiv eller finns det lättare sätt?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Hvor på nittitallet? Jeg har sveriges befolkning 1900, 1970, 1980 og 1990. Med dødbok 1901-2009 og begravde i Sverige telefonkatalogen på nettet kommer du ganske langt. Hva vil du vite (nålevende må vi ta privat). Disse CD'ne får du kjøpt på Svar og Sveriges Slektsforskerforbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Jag är svensk men bosatt i Norge och började släktforska runt 1990 (bodde då i Sverige), då kunde man beställa microfiche via biblioteken vilket jag gjorde plus att jag var några dagar vid ett länsarkiv och forskade. Efter det hade jag en lång paus (nästan 20 år) och återupptog släktforskningen för 3 år sedan men har nu koncentrerat mig på norska anor ända tills nyligen då jag blev nyfiken på en ana som via Norge kom tillbaka till Sverige. Men nu känner jag att jag har dålig pejling på hur man släktforskar i Sverige. Först finns det SVAR, sen ArkivDigital och så nu också Genline. Förvirrande för mig! Vad är skillnaden?Ser ju att Genline verkar ha kommit längre tidsmässigt men samtidigt finns inte min egen födelsesocken Laxsjö i Jämtland med där.... Och hos ArkivDigital finns inte Jämtland överhuvudtaget..Hoppas nån kan leda mig rätt i forskningen i Sverige, vad är bäst, smidigast, billigast?Nåväl, det jag var på jakt efter nu i Norrbotten var familjen Erik Nordqvist med fru Edla Katarina Nordqvist, född Selander. Fem (levande) barn hade de. De kom till Kiruna (Jukkasjärvi socken) från Luleå nångång mellan 1902 och 1910. Jag skulle vilja följa deras flyttar och leverne fram till 1938. Erik dog i Dalarna 1927 (Stora Tuna) så tydlien måste de ha flyttat från Kiruna också. 1927 flyttar i alla fall Edla, som änka, tillbaka till Kiruna och återfinns som gårdsägaränka hos en dotterdotter Raina Eleonora (vet inte om det är dotterdottern med familj som bor hos Edla eller tvärtom). Edla dör 1938 i Kiruna.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Det jag egentligen är mest intresserad av ang Erik och Edla är om de möjligen kan ha haft någon släkting inneboende hos sig någon gång i Kiruna.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik

Hei!Fra forsamlingsbok AIIA:14, 1910-1915 s. 1558:Dette er endringene fra forrige bok:Emmy Everia til Stockholm 1912,tilbake 1915. Edit Elfrida Eleonora til Luleå 1913 med sine to uekte barn: uekte dtr,May Adine og uekte sønn Teofil Mannfred. Anm.på hennes uekte datter Raina Eleonora: upptaget af morföräldrarna som fosterbarn.Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej igen!Det stod inget om nån flytt før Ernst Erik Ejnar 1910-1915? Han borde ha stått som utflyttad till Oslo.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.