Gå til innhold
Arkivverket

[#84301] Hjelp til disse.


Gjest Oddleiv Ringlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddleiv Ringlund

Kan noen hjelpe meg med å finne dødsdatoen til Hanna,ho er tjenestepike i Øyer i FT 1910 men dør nok ganske tidlig etter det.Så finner jeg ikke giftermålet til hennes far Lars som han tydligvis har på Fron.Dette dreier seg om Oppland.Finner at han gifter seg i Ringebu i 1874,så det er jo etter den tid. Nr 23.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4073&idx_id=4073&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Dåpsinnførselen sier jo klart at han er gift og hun ugift - altså er Hanna født utenfor ekteskap. du finner hennes familie her i 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Det ble ikke lett å forstå dette tror jeg,men det jeg altså spør om,er: Når døde Hanna?Hanna er født 26/7-1889 i Ringebu,i FT 1910 er ho i Øyer.Men hun kom kanskje hjem før ho døde. Kan noen finne at Lars giftet seg muligens på Fron?Her er dåpen til Marie,Hannas søster med samme foreldre. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4073&idx_id=4073&uid=ny&idx_side=-75>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg har ingenting om Hanna. Lars blir jo her far for annen gang utenfor ekteskap. Du har funnet hans (første?) giftermål i 1874 - hvorfor tror du at han gifter seg med Beret(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Hei! Jon Erik,jeg vet at han ikke giftet seg med Beret.Så vet vet jeg at han vart gift med Marit Olsdtr. 23.7.1874,men står som fraskilt FT 1875.Ettersom han står som gift mann fra Fron ved dåpen til Marie så har han vel inngått et nytt ekteskap etter 1875.Jeg regner med at når det står fraskilt i FT så gjelder ikke det ekteskapet,eller gjør det? Når han døde på Dovre står det at han var enkemann.Men vielsen kan vel ha skjedd hvorsom helst,men at han bodde på Fron en tid.mvh Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

OK! Hadde ikke fått med meg f(raskilt) i 1875-tellinga - bare Bjørgs ugift(2). Marit Olsdatter finnes jo også som f i Ringebu i 1875.Jeg ser han står som G(ift) på Dovre i 1900. Hvor bodde han under 1891-tellinga - men den krever et besøk på SA/RA. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Hei!Jeg vet ikke hvor han var da,men han tok nok turen om Folldalen hjemover til Dovre.Der fikk han en sønn i 1898,i en alder av 64 år.mvh. Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ved FT 1891 bor Lars Johnsen fortsatt på Mything,sivilstand separert.Beret Hansdatter og datteren Hanna bor Mythingshaugen.Du finner hans første kone Marit Olsd. på Hjelle, hun er oppført som gift, med notat 'separert efter bevilling overstrøket'Jeg antar dette gir deg svar på hvem han er gift ved Hanna og Maries dåp.Alt tyder på at det er skilsmissen fra Marit som ikke er endelig.Du finner dem ca. midt på siden under tellingskrets 6, Brækkum og Imsdalen http://onshus.no/FT/Ringebu-1891.htmMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Hei Hilde!Takk for oppklaringen,da slår jeg meg til ro med den.Er vel stor sjanse for at dette er 'fasiten',da får lete litt mer etter Hanna sin død.Takk for hjelpen!mvh. Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Marit Ols Hjelle er ført som f(raskilt) i 1910, her ved dødsinnførsel i 1914 er hun kårenke. Jeg tviler på at hun ble gift i tidsrommet 1910-14....;)Permanent sidelenke: LenkeMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.