Gå til innhold
Arkivverket

[#84308] Aner til Elling Simonsen (Weum), f. ca 1780 - sannsynligvis fra Glemmen


Gjest Åse Anna Markussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Anna Markussen

Jeg leter etter fødested og aner for Elling Simonsen, f. ca 1780. Han giftet seg 16. desember 1804 i Glemmen med Gunild Maria Hansdatter, f. (ca) 1785 i Forstaden, hun er her i 1801-tellingen: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2>Lenke 5&filnamn=f18010103&gardpostnr=111&personpostnr=1050&merk=1050#ovreEkteskapet ligger her: Lenke =ny&idx_side=-5Så finner jeg dem igjen iManntall 1807 for Fredrikstad by, Vaterland, Byens marker, Fredrikstad forstad, Glemmen og Kråkerøy, samt Register. Fredrikstad historielags skrifter nr. 5, 1989, s. 28 Elling er 'Søe Mand', 27 år og de er inderster hos Hans Nielsen i Forstaden nr. 171.Datteren Maren ble døpt i 8. mai 1813 LenkeJeg har søkt i digitalarkivet på 1801-tellingene og i globalt søk, og har bladd meg gjennom Søndre Veum og Nordre Veum i Glemmen bygdebok. Ettersom det står Weum ved ekteskapsinngåelsen må vel han ha bodd der da? Det er også en Simon Guttormsen (1704-1746) på S. Veum (bygdeboken s. 519), sønnen Hans f. 1738 d. 1803 overtok Bjørnulds ødegård etter 1768. I 1801-tellingen fant jeg en losjerende 22 årig enroullert matros - Ellev Simensen - hos Hans Simensen på 'Biøruldsrød' i Glemmen. Hmm. Kan det være feilskrift for 'min' Elling?? Alderen passer. Han kan jo ikke være sønn av Simon Guttormsen som døde i 1746, men likevel er det jo pussig at 'Ellev' losjerer akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Anna Markussen

Jeg må tilføye at jeg har lett i kirkebøkene for Glemmen, Fredrikstad og Halden etter dåp uten hell, og i alle Østfolds 1801-tellinger. Om Elling var sjømann kan han ha vært ute under 1801-tellingen. Han var da rundt 20 år. Hva gjør man så? Jeg har også lett etter Simon/Simen i tellingene og funnet noen mulige i Halden, Hvaler, Idde, Askim og Hobbøl. Har ikke rukket flere kirkebøker enn Halden - og noen skriver jo som griser. Men det er jo umulig å vite - hmmm Ingen her med Glemming/Fredrikstad som spesiale?? mvh Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Åse - Tror jeg har funnet din Elling (Ellin) Tune,døpte 1758/1781,side 269,post 17. Ellin døpt 6 feb 1780,foreldre:Simon Hendrichsen (Slarø ?) og Elli Halvorsdatter.Faddere : Maria Olsdatter Havna og Maria Ellersdatter Weum , Hendrich Hansen (Høygdal?)Hans Jensen Weum,Michel Hendrichsen Evenrøe. Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Anna Markussen

Tusen takk. Det ser ut til at du har funnet ham. Tune du! Nå gleder jeg meg til å gå nærmere inn på dette og de enkelte personene. Veldig god hjelp. Mvh Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.