Gå til innhold
Arkivverket

[#84313] Hjelp til oppslag i Soga om Gloppen og Breim bind 4, Vereide Sokn.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har nevnte bok tilgjengelig, trenger jeg hjelp til oppslag på gårdene Holme(n) og Rørvik.Anders Larsen Holmen ble født 27.03.1806. Foreldrene var Lars Arnesen og Eli Andersdtr. I følge 1801 tellingen var de født 1754 og 1767. Jeg fant at de ble gift i Gloppen 02.07.1795, og da var hun fra Holmen og han fra Rørvik.Jeg vil gjerne vite hvem som var deres foreldre, og når Lars og Eli døde. Likeså ønsker jeg opplysninger om sønnen Anders. Jeg tror det var han som giftet seg 11.03.1846 i Kinn med Oline Marie Rasmusdtr, Eikeset.Ved vielsen er far hans oppgitt som Lars Arnesen, men presten har skrevet Hilme i Davik prestegjeld. Se vielse nr.2. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6893&idx_id=6893&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! På s. 183 i bind 3 står det under bnr. 6, Bergheim på Holme: 'Lars Arneson Røyrvik f. 1758 G.m. Eili Andersdtr. Holme, f. 1767. Dei kom som bygslefolk på plassen 1799. Born: Torleif f. 1803, Anders f. 1806 (dei bygsla gard i Rylandspollen, og delte han mellom seg). Arne f. 1809, vart handelsmann på Hestenesøyra, men for seinare til Amerika, Kari f. 1796, Marte f. 1799, g.m. bonde Abraham Jensson Gjengedal.'Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Under Røyrvik i bind 3, s. 256 må dette trolig være foreldrene til Lars: 'Arne Larsson d. 88 år g. 1810, bygsla bruket i 1745. G.m. Kari Olsdtr. Straume, d. 56 år g. 1781.' Når det gjelder foreldrene til Eli så finner jeg ingen aktuelle, bedre å sjekke kirkeboka tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for oppslag Kjell. Står det noe mer om Eli's opphav siden hun tydeligvis var født på gården? Jeg vet det var både Ryland og Rylandsholm i Bremanger, men Rylandspollen lå den i Gloppen? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her gikk vi tydeligvis firbi hverandre. Takk igjen for info vedr. Lars sine foreldre.Så vidt jeg kan se ble Eli døpt 11.01.1767. Foreldr var Anders Thuesen og Mrthe Jacobsdtr. Ved vielsen 36.06.1764 er han oppført med Holmen som gårdsnavn. Hun var enke og kom fra Osmundnes.Og da finner jeg dem på Holmen i 1801.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei, gårdene Holme (gnr. 16) og Røyrvik (gnr. 22) er omtalt i soga om Gloppen og Breim, bind III, Hyen sokn. Gnr. 16 Holme, s. 175: Husmannsplasser: ”Alt ikring år 1800 hadde to husmannshuslydar bygsla plass på Holmen, som før vart nytta til beite. Lars Arneson og kona Eli Andersdtr., 43 og 34 år gamle i 1801, slo seg ned i 1799, og paret Ola Olson og Synnøve Børgesdtr. i 1800 (70 og 60 år gamle då).”Gnr. 16 Holme, s. 183: Husmenn på Holme ”Nr. 6: Bergheim. Utskilt frå nr. 1. Tidl. bygsleplass under nr. 3. Lars Arneson Røyrvik, f. 1758. G.m. Eili Andersdtr. Holme, f. 1767. Dei kom som bygslefolk til plassen i 1799. Born: Torleif, f. 1803, Anders, f. 1806 (dei kjøpte gard i Rylandspollen og delte han mellom seg), Arne, f. 1809, var handelsmann på Hestenesøyra, men for seinare til Amerika, Kari, f. 1796, Marte f. 1799, g.m. bonde Abraham Jensson Gjengedal.”Det står ikke noe mer om dette paret i bygdeboka. Under Røyrvik har jeg ikke vært i stand til å finne noe om opphavet til Lars Arneson. Har heller ikke funent noe mer om Eli…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Ved skiftet etter Kari Olsdatter Røyrvik den 19. sept. 1781 går det fram at hun er mor til Lars, men hun og mannen Arne hadde i alt 8 barn; Ole Arnesen, gift og boende på gården Rørvik (Røyrvik),Lars Arnesen, 24 år, Tollef Arnesen, 22 år, Anders Arnesen, 19 år, Abel Arnesen, 13 år, Anne Arnesdatter, g.m. Simen Olsen Hope, Brithe Arnesdatter, g.m. Jacob Olsen Gjengedal og Malene Arnesdatter, 26 år gammel.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.