Gå til innhold
Arkivverket

[#84317] Family Search - Daniel Danielsen døpt i Stavanger domkirke, 1752-1760


Gjest Aasmund Ulvund
 Del

Recommended Posts

Gjest Aasmund Ulvund

Søker fødselsdato/sted og foreldre til Daniel Danielsen fødd ca 1755 og sannsynligvis døpt i Stavanger domkirke. Ved folketellingen i 1801 bor han på øvre Tastad, Frue sogn (Stavanger) og er 42 år og betegnes som 'huusmand med jord'. Han ble gift 1g den 25.09.1781 i Stavanger domkirke med Barbro Hansdatter. Gift 2g den 02.03.1788 i Randaberg kirke med Martha Pedersdatter. Er det noen som kan identifisere Martha Pedersdatter nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vielsen (øverst høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6336&idx_id=6336&uid=ny&idx_side=-10>Lenke ) tyder vel på at den andre cautionisten, Peder Pedersen, kan ha vært brudens far eller bror. Det er jo interessant at han knyttes til DUSEVIGEN, - et5 stedsnavn som også knuyttes til Daniel Danielsen, når den første datteren døpes sommeren 1788 Lenke og når den andre datteren døpes året etter Lenke . Stavanger-geografien (Tjensvold-Dusevigen-Tastad etc..) på 1700-tallet er jeg ikke så veldig bevandret i, men vi har jo en interessant dåp her: (Marthe Pedersdatter) Lenke , men som matcher ikke Marthe Pedersens alder helt Lenke .NB: Ved 1801-tellinga ser vi den 4 år gamle sønnen Petter (Pitter). som føderådsmann i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Takk til Iver.Det ser ut som det er inngått ekteskap mellom 2 ektepar med navnene Daniel Danielsen og Martha Pedersdatter i Randaberg i 1788. Ekteskapet du viser til øverst på side 11 er inngått 9? desember 1787, men det er også et ekteskap den 02.03.1788 mellom en Daniel Danielsen og Martha? (litt vanskelig å lese) Pedersdatter nede på side 12.Kan du ta en titt på siden. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott at du lenket til det som skjer 2.mars 1888. Jeg har tidligere vært borti en tilsvarende komplikasjon i kirkebokføring, - og jeg tror neppe det er to par med likelydende navn det her er snakk om.2.mars 1788 (side 12) skjer antakelig selve vigselen i Randaberg kirke (- der også to andre kirkelige handlinger føres denne dagen). 29.(?) desember 1787 anmeldes begjæringen om vigsel hos sognepresten i Randaberg og cautionistene føres opp (en slags lysning ?).Dette behøver ikke bety all verden for ”vår sak”, men jeg tror det kan være et poeng at den DUSEVIGEN-tilknyttingen som vi ser ved dåpen av barna i 1788 og 1789 kommer gjennom dåpsbarnas morsside. Bruket som familien er tilknyttet er sannsyneligvis det samme som vi ser i 1865, hvor det fremgår at Duesvigen er et bruk under Tastad øvre.Har du forresten noen ide om hvorfor dette ekteskapet (i 1788) inngås i akkurat Randaberg ? (Tastad har vel aldri ligget i Randaberg sokn??)Innførselen av Daniel Danielsens første ekteskap Lysning (?) 8 juni 1781 Lenke har en noe ubegripelig tekst som muligens kunne sagt noe om hans opphav, men her er jeg rett og slett en for dårlig leser.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aasmund Ulvund

Dusavik på øvre Tasta har sålangt jeg vet aldri tilhørt Randaberg sokn. Både nedre og øvre Tasta har tilhørt Frue sokn. Tidligere har både Randaberg og Frue sokn vært en del av prestegjeldet Stavanger domkirke. Ifølge DIS går Prestegjeldet med de tre soknene Domkirken (Stavanger by), Frue og Randaberg tilbake til tida før reformasjonen. Ved kgl.res. 10.08. 1848 ble en del av Frue sokn og hele Randaberg sokn skilt ut og opprettet som eget prestegjeld, Frue, med virkning fra 01.01.1849. Prestegjeldet fikk samtidig nye grenser.Jeg har ikke sett at noen fra Frue sokn noengang har hatt kirkelige seremonier i Randaberg bortsett fra når en 'Frue-mann' er blitt gift med en Randabergjente. Når vielsen av Daniel Danielsen og Martha Pedersen var i Randaberg kirke, har jeg regnet med at det var pga at Martha var fra Randaberg.Daniel Danielsens 1. ekteskap var i Stavanger i Stavanger domkirke den 05.06.1781 (er usikker på om det er et 5-tall). Er det noen som kan lese lenken som Iver Mosvold har lagt ut i avsnittet over og som han heller ikke klarer lese. Det fremgår at Daniel gifter seg med enken Barbro Hansdatter og senere er det skrevet 'ordningen af 31. Augusti 1695'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.