Gå til innhold
Arkivverket

[#84318] Forvirret! Catrine Jensdatter gift med Hans Christophersen Møgenes.


Gjest Tore Ringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Ringdal

Ifølge kirkeboken for Stokke ble Karen Anne Hansdatter døpt 1803. Foreldrene var Catrine Jensdatter og Hans Christophersen, Møgenes. Hvis jeg ser på folketellingen for 1801 er Catrine Jensdatter gift med Hans Christensen. Dette er oppgitt som Catrines 2. ekteskap. Hun har også en sønn, Andreas Nielsen. Jeg finner ikke noe ekteskap inngått mellom disse, hverken H. Christensen eller H. Cristophersen har giftet seg med Catrine Jensdatter. Men Hans Christophersen giftet seg med Catrine Nielsdatter 17. sept. 1800. Catrine Jensdatter giftet seg med Niels Andersen Rømminga i 1794. Han dør i 1795 etter at de har fått sønnen Andreas. Kan Catrine ha tatt navnet Nielsdatter etter mannen? Når hun gifter seg med Hans er hun oppgitt bosatt på Vestre Borge. I 1801 tellingen bor det en Mari Jensdatter der (34 år). En mulig far for Catrine, i hvertfall som jeg ser det, er Jens Andersen Gjein, som forøvrig heter Jens Larsen i følge kirkeboken, når Catrine og tvillingbroren Ole blir døpt 15/12 1762.Jens og kona Barbra fikk i 1760 datteren Maren, da heter han Andersen som også er navnet som brukes i bygdeboka. Jeg finner ingen døde ved navn Jens Larsen som passer inn. Men tilbake til saken, kan Mari Jensdatter som bor på Vestre Borge i 1801 og er oppgitt å være 34 år være denne Maren født 41 år før. Og er det mulig at Catrine, som i følge min teori var hennes søster, flyttet dit etter at mannen Niels døde? Dette ble et langt innlegg, men jeg håper at noen har noen innspill å komme med, jeg trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er vel mest sannsynlig at Catrines patronymikon var Jensdatter, og at innførselen ved vielsen i 1800 er feil (Nielsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er enkelte feil i patronym etc. i kirkebøkene i forbindelse med disse personene. Det er ingen som tar navn etter andre - bare presten som surrer.JENS ANDERSEN (1721-1769), døpt 25/3-1721 fra Rostad i Våle, gravlagt ?/9-1769 fra Gjein i Skjee. Foreldrene var ANDERS OLSEN (ca. 1688-1758) fra Åserød i Skoger og MARI JENSDATTER (ca. 1689-1746) fra Rostad i Våle. De bodde 1721 på Rostad og 1722-1726 på Nordre Haugan i Våle, før de flyttet til Gjein, der de døde.Jens var gift 29/12-1756 i Andebu med BARBRO NILSDATTER (1731-etter 1801), døpt 14/7-1731 i Andebu. Foreldrene var NILS KRISTENSEN (ca. 1700-1772) og KIRSTI HANSDATTER (ca. 1693-1757), begge døde i Ådnestua under Ådne i Andebu. Barbro oppgis i FT1801 å være enke etter første ekteskap, men det er feil, da hun 19/11-1771 i Stokke inngikk nytt ekteskap med Gunder Kristoffersen (da på Bettum i Skjee).Barn av Jens og Barbro:1. Anders, født 1757 på Gjein (døpt 7/8), død før 1770 (tok ikke arv etter faren).2. Abraham, født 1759 på Gjein (døpt 25/2), gårdbruker på Gjein i 1801.3. Mari, født 1760 på Gjein (døpt 10/12). Jeg har også notert at det kan være denne Mari som ble gift med Martinus Guttormsen, og som bodde på Vestre Borge i 1801. Ei Katrine Jensdatter Vestre Borge var nemlig fadder i 1799.4. Ola, født 1762 på Gjein (døpt 15/12), død 1764 på Gjein (gravlagt 29/7).5. Katrine, født 1762 på Gjein (døpt 15/12), gift (1) 6/1-1794 med Nils Andersen (ca. 1765-1795), som døde på Rømminga, gift (2) 17/9-1800 med Hans Kristoffersen (1764-1806), bosatt på Øvre Møkkenes, gift (3) 28/10-1808 med Anders Abrahamsen (1781- ) fra Skjelbred, men født på Tori.6. Kirsti, født 1765 på Gjein (døpt 25/8), død 1765 på Gjein (gravlagt 20/10).7. Kristen, født 1766 på Gjein (døpt 19/10), gårdbruker på Vestre Gallis i Kodal i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Tusen takk for svarene. Fra Kristian får jeg også tips om foreldrene til Nils Andersen og kona Barbro Nilsdatter, som jeg ganske sikkert ikke ville klart å finne fram til selv. Takker deg også for hjemmesiden din med slektsidene som er veldig interessante for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Også jeg vil takke for Kristian Hunskaars svar og hvor foreldrene til Jens kom fra i 1726.Noe jeg ikke har klart for meg er Barbro Nilsdatter. I Lorens Bergs Stokkebok under Bettum står det at Just Andersen, bruk 2, 1759-76, var gift 2.g.m. Barbara Nilsdatter, enke etter Gunder Kristoffersen. Viet i Andebu 1766 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8182&idx_id=8182&uid=ny&idx_side=-264>LenkeGunder Kristoffersen, bruk 1, part b, 1746-59, gift 2.g.m. Barbara Nilsdatter Gjein Viet i Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, det er to Barbro Nilsdatter i omløp:1. BARBRO NILSDATTER (1731-etter 1801), datter av Nils Kristensen og Kirsti Hansdatter i Ådnestua. Skiftet etter Kirsti (1757) viser at dattera var gift med Jens Gjein. Deres sønn Abraham Jensen fikk skjøte på Gjein i 1780, og av dette skjøtet framgår det at Gunder Kristoffersen var hans stefar.2. BARBRO NILSDATTER (1737-?), datter av Nils Hansen og Idde Abrahamsdatter på Vike i Andebu, senere på Vestre Hotvet. Denne Barbro er identisk med enka etter Lars Andersen på Ellefsrød (skifte 1790), fordi denne enka oppgis å være søster av Hans Nilsen på Askjem og Jakob Nilsen på Vestre Hotvet. Ved vielsen til Lars Andersen i 1784 oppgis hun å være enke fra Hotvet. Første ektemann må da ha vært Just Andersen (død 1776 på Bettum), for Just Andersens sønn i ekteskap med Barbro Nilsdatter, Nils Justsen (født 1772), oppholdt seg 1778 på Vestre Hotvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det som er egnet til ytterligere forvirring, er at Gunder Kristoffersen - altså ektemannen til BN nr. 1 - døde på Ljøsterød i Kodal i 1794.Så dør ei Barbro Nilsdatter Ljøsterød i 1799, 64 år gml, men dette er BN nr. 2, ettersom hennes sønn Nils Justsen kjøpte et av brukene på Ljøsterød samme år!BN nr. 1 levde som nevnt i beste velgående på Gjein i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Flott med din oppklaring, nå blir det orden i rekkene !Barbro fra Vike var en mulig kandidat. Hennes livsløp etter giftemålet med Lars Andersen, som da bodde på Rise,var ikke sjekket enda.Nå fikk jeg det fiks ferdig. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.