Gå til innhold
Arkivverket

[#84322] Kom los Johannes Olsen i Kjerringvik fra Hallingsaker i Rygge?


Gjest Siri Lind Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Lind Johannessen

Jeg leter etter forfedrene til los Johannes Olsen i Kjerringvik, som gifter seg 04.01.1805 med Anne Larsdatter i Tjølling kirke i Vestfold. Han skal være født på Larkollen i 1764.Er dette samme person som Johannes Olsen døpt 14.06.1764 i Rygge kirke? Foreldrene er Rejon Brynjulfsdatter og Ole Hansen fra Hallingsager. Kjenner noen av dere som forsker på Østfold-slekt til denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

Takk for hjelpen! Fordi det ikke kom noen svar, forsøkte jeg å legge inn spørsmålet en gang til på Østfolds side, men uten hell. Det ligger under overskriften 84350 Hallingsaker og Larkollen.Jeg har fått noen svar der, men er ikke i mål ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne H. Knive,

Rygge b.1 s. 136: Husmannsplasser under Kure nordre g.nr.21 Under Hallingsaas, som i 1668 kalles pl. Hallansaas med innhegnet eng, står b. a. dette: -Ole Hansen f. 1739 d. 26.2.1814 på Lera, brukskontroll på Hallingsaas i 1766 for 9 rd. Gift 1765 med Rejan Brynildsdatter 1730-1801. -Ole Brynildsen Hallingsaas, skifte 26.4.1774, ikke begr. i Rygge. Ingen arv. Gift med Kirsten Josefsdatter f. 1723, begr. 2.3.1780, 57 år. Barn: Anne Olsdtr. d. 1773, Ener Olsen f. 1762,tjente på Rød i Råde. Inger Olsdtr. f. 1766 tjente på Isebakke i Tune. -Lars Olsen Hallingsaas f. 1747 d. 14.5.1800, 53 år. På Gundersby 1793.Jeg finner ingen Johannes Olsen under denne plassen. Lera eller Leren står under g.nr. 26 s. 173, ikke nevnt noen Ole Hansen død i 1814.Side 139 under g.nr. 21 b.rn. 3: Hallingsaas, utskilt fra hovedbølet i 1866. I 1865 bodde Kjønig Torgersen Saltbohuset her, f. 11.4.1833, sønn av Torger Olsen Saltbohuset, gift med Caroline Engebretsdtr. f. 20.4.1836, datter av Engebret Brynildsen Kjellerødeie (plassen Berget under Kjellerød s. 369: født i Råde 1805, gift med Karen Anne Olsdatter Feøen, f. 27.1.1805, d. 6.5.1869). Her er navnet Brynild inne i bildet, men vet ikke om det kan hjelpe deg noe.Hilsen Marianne H. Knive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne H. Knive

Fant Johannes Olsen f. 14.6.1767 med foreldre Ole Hansen og Rejon Brynjulfsdatter på plassen Hallingsaas. Årstallet er altså 1767 og ikke 1764. Finner ikke Johannes i 1764 hverken i Rygge eller Moss. Rygge Mini 1725-1771 Fødte og døpte 1767 s. 111 LenkeHilsen Marianne H. Knive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom opplysningen om at Johannes Olsen skal være født 1764 på Larkollen, stammer fra Tjølling bygdebok, er det mest sannsynlig at primærkilden er en los- eller sjømannsrulle for Tjølling. Fødselsåret kan være regnet ut, for det er ikke urimelig at en slik rulle kun angir alder (ikke fødselsår). I så fall må 1764 oppfattes som omtrentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

Takk for all hjelp så langt. Jeg har søkt videre, men det er ikke så enkelt å verifisere hvem som var Johannes Olsens foreldre. De mest sannsynlige så langt er Rejon Brynjulfsdatter 1730–1801 og Ole Hansen 1739-26.02.1814, dersom det er korrekt at han kom fra Larkollen.(Begynner å mistenke at han bare mellomlandet der.) Jeg har funnet ut at Rejon og Ole også fikk en datter som het Oliana, døpt 29.03.1772 i Rygge.Johannes Olsen i Kjerringvik har to døtre og den eldste fikk, slik navneskikken initierte den gangen, det samme navnet som konen han mistet; Ane Helvig. Den andre datteren het Maren Olea (eller Olia), muligens oppkalt etter sin tante.Anne Larsdatters mor, altså mormoren, het Oline Pedersdatter. Både Olia og Olea kan muligens være oppkalling av Oliana eller Oline - så da er jeg vel like langt, men dersom navneskikken ble fulgt - burde ikke den andre bestemoren hete Maren?Forøvrig har jeg ikke funnet navnene Reijon eller Brynjulf hverken blant faddere eller blant Johannes etterslekt.Ole Hansen døde 26.02.1814. Et skifte etter ham kan være interessant. I Digitalarkivet starter Rygges skifter i 1884, betyr det at de ligger under et annet område i Østfold?Er foreldrenes navn oppgitt i los- eller sjømannsrullene og hvor finner jeg eventuelt disse? På nettet eller i Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er dødsfallsprotokollene i Rygge lensmannsarkiv som starter i 1884. Selve skiftematerialet hører til i sorenskriverarkivene. Jeg er ikke sikker, men jeg antar at Rygge hørte til Moss sorenskriveri (protokoller fra 1771 og utover).Foreldres navn har jeg aldri sett i eldre rullemateriale. Rullemateriale finnes både på Statsarkivet og i Riksarkivet, i forskjellige arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.