Gå til innhold
Arkivverket

[#84324] Innvandret svensk/Dybvaag.


Gjest Lajla Lindberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lajla Lindberg

Det er en familie jeg overhodet ikke finner i folketellinger. Det gjelder Gerda Elfrida Magnussen f.1891, hjemmedøpt 1891, i Dybvaag. Da hun gifter seg på Rjukan i 1914 står det at hun er konfirmert i Dybvaag i 1908. Det finner jeg heller ikke, har lett litt bakover i tid da jeg synes hun i 1908 er vel gammel for konfirmasjon. Hennes far er svensk, dagarbeider Gustav Magnussen og hennes mor heter Ida (er usikker på om hun også er svensk). Altså finner jeg ikke disse i folketellinger. Leter jeg for dårlig eller kan det være en annen grunn til at disse ikke finnes ? Kan det være uregistrerte innvandrere, 'tatere' eller hva er grunnen ? Gerda Elfrida giftet seg for øvrig med Jean Marquido Sivertsen. Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Lajla, i tillegg til Carstens grundige dokumentasjoner, kan jeg gi deg litt bakgrunnsstoff om Gustav og hans familie liv på Sandøya og Dypvåg:'Som sin bror Anders, arbeidet Gustav som murer og dagarbeider på Sandøya. Han overtok Svenskegata 3 i Vestegårdskilen omkring 1880, og da kom også hans forlovede Ida fra Sverige, sammen med sin søster Albertine, som også ble gift og bosatt på Vestre Sandøya. I år 1900 finner vi Gustav med familie bosatt på Dypvåg, og han var forpakter på prestegården for sogneprest Christian Schjelderup. Huset på Sandøya ble leid ut i noen år, før det i 1905 ble solgt til Anton Berntsen, som var svigerfar til Gustavs sønn Peder. På sine eldre dager bodde Gustav og Ida hos sønnen Peder, som da hadde flyttet til Hesthag i Saltrød. De var begge registrert som dissentere, etter å ha meldt seg ut av statskirken i 1889, som 'ny-evangelister'. I 1910 bodde Gustav og Ida igjen hjemme på Sandøya, og han var dagarbeider, og leide jord hvor han drev gårdsbruk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lajla Lindberg

Tusen takk. Hvor finner du slik informasjon Helge ? Og til Carsten, jeg skjønner at jeg søker for snevert med tanke på hvordan navn kan skrives, men igjen tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Jag hittar ingen Ida med det födelsedatum som anges i ft 1910 i Brämhult. Men jag finner Per Gustaf Magnusson född 20/7 1850 i Rångedala som flyttar till Norge 22/10 1880 från Brämhult. Kan födelsedatum i ft 1910 vara fel?Källa:Brämhult B:4 (1877-1894) Bild 6 (AID: v43191.b6, NAD: SE/GLA/13068)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det finns en Ida Kristina född 27/ 1861 i Brämhult, hennes far heter Per Gustaf Andersson så hon kunde haft namnet Andersson. Hon har en syster, Albertina Wilhelmina född 10/9 1862.Källa: Brämhult AI:8 (1860-1869) Bild 87 / sid 81 (AID: v43184.b87.s81, NAD: SE/GLA/13068)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Ida Kristina hette Persdotter i Sverige, hon flyttar 1882 till Norge: Post 546726Persdotter, Ida Kristina Piga (ogift kvinna)f. 27/3 1861 i Brämhult, Älvsborgs län (Västergötland) (FEL datum igen!)Utvandrad 11/2 1882 från Emilsdal, Borås, Älvsborgs län (Västergötland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 212Emibas emigrationsakt: Borås P 1882 001Hennes syster Albertina flyttar också, men 1884: Post 546925Persdotter, Albertina Wilhelmina Piga (ogift kvinna)f. 10/9 1862 i Brämhult, Älvsborgs län (Västergötland)Utvandrad 13/2 1884 från Borås, Älvsborgs län (Västergötland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 200Emibas emigrationsakt: Borås P 1884 003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Mycket bra svensk input, Chris. Lajla, jeg kommer fra Sandøya, og ellers kan vi takke Dypvågbøkene og den lokale publikasjonen 'Sandøytårnet' for detaljer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.