Gå til innhold
Arkivverket

[#84329] Tydehjelp i 1805


Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest morten undseth

Jeg kunne trenge litt hjelp til en tydning, det er nr. 42 overnifra på høyre side: Det er fødsel i Rendalen, Hedmark 1805: Jeg mener det står fødselsdag 6 sept., så kan jeg tro (eller er det håper....?) at det står Carl Ols Hagen og quinde. Barn: Jertrue. Ytterst til høyre er det noe ikke jeg heller er sikker på, annet enn at det står på alle de andre også, så det må være noe 'vanlig', er det : perferet? hva kan det i såfall bety?LenkePå forhånd takk til den som mått ha et forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, jeg mener at du har lest innførselen riktig (- men om fødselsdagen er 6. eller 10.september, er jeg litt usikker på).Overskriften til rubrikken lengst ut i margen er ''Indgang'', og presten har skrevet ''passeret', d.v.s. at barnemoren er blitt introdusert i kirken etter barnefødselen.Et lite tips: Ta alltid med prestegjeldets navn i temaets overskrift når du ber om tydehjelp - da tiltrekker du deg også oppmerksomhet fra lokalkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Karl Olsen Hagen og hans annen kone Siri eller Sigrid Pedersdatter Lomnes hadde to døtre som het Gjertrud. Den første var født i 1798 og døde i 1802 (innlegg 6), mens den andre var født i 1805 (lenke i innlegg 2). De var oppkalt etter sin mormor Gjertrud Anderdatter på Lomnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Takk for responsen og hjelpen begge to: Ja da kan jeg forstå det har vært to Jertrue, den ene som vises i FT 1801 (innl.6) og 'min' født i 1805. Til innl. 8: Og det er rett konf. må være. Når jeg fikk tenkt meg om hadde jeg et bilde av gravsteinen som fortsatt står på kirkegården i Ytre Rendal, legger ved den nedenfor, da ser vi og at datoen er 10 sept. ref. innl.4. Hennes død nr. 5 1887: 'av aldersomssvaghet som føderaadskone' LenkeTore, det ser ut som du har noe mere info, er det delbart eller er det lett tilgjenglig på annet hold?

bilete11015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du finner familien omtalt i bygdeboken for Ytre Rendal (se ditt innlegg 58391 Lenke). Der er det også et fotografi av Gjertrud Karlsdatter og hennes mann Ole Andersen Kvernæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Ja selfølgelig..., boken har jeg fått tak i, men er utlånt til min mor. Da fortsetter jeg der, igjen takk for helpen og tolmodigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.