Gå til innhold
Arkivverket

[#84338] Hjelp med oppslag i bygdebok for Fjaler, Sunnfjord- Bakkebø, Hans Larsen.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har boka for hånden skulle jeg gjerne visst hva som står om Hans Larsen der. Han døper en datter Oline 1756/57 som Hans Bachebøe. Jeg finner ham ikke i sjeleregisteret 1781. Ei heller i databasene for Sogn og Fjordane her i Digitalarkivet.Hvem var han gift med? Når levde han, og hva står det om evt. barn?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Under Agnaldsvik finn ein att Hans Didrikson. Oline er ikkje nemnd, men det er mange born frå denne tida som ikkje er nemnde i Fjalersoga.Elles er det også slik at det er få husmenn som er nemnde før i seinare tider. Hans Bakkebø kan jo ha budd på ein husmannsplass, e.l.

bilete11012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var skifte etter Hans Didrichsen i 1771, og ingen Oline nevnt der. Så da var vel denne Hans en husmann som bare var på gården en kort stund. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Johan Arthur.Jeg prøver å finne ut hvor Oline Hansdtr. som befinner seg på Eikeset i Bremanger i 1801, kom fra. Hun var gift med Ole Olsen, men bygdeboka for Bremanger vet ikke hvor de kom fra. Jeg har ikke finnet ekteskapet deres verken her i Digitalarkivet, eller på FamilySearch.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f18011437&gardpostnr=119&personpostnr=2550&merk=2550#ovre>LenkeSammen fikk de barna Berge (Børge) 1784, Rasmus, 1787 og Magdalene/Malene 1794.Dette er en gammel sak jeg har dratt fram igjen for å prøve å finne svar på hvem de var. Jeg hadde en gammel notisbok hvor jeg hadde notert Bakkebø, Fjaler med ? bak Oline.Sønnen Rasmus Olsen giftet seg i 1816 med en Kari Rasmusdtr. som vi heller ikke klarte å plassere 100? sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har så langt bare funnet dødsfallet til ektemannen Ole Olsen Eikeset i 1816. Hun er ikke i databasen over døde i Sogn og Fjordane her i Digitalarkivet. Så her må jeg nok begynne å lete i kirkeboka fra 1801 og utover.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Fleire av fadrane i (5) heiter Bakke, og på br. nr. 4 vart det i følgje bygdeboka fødd ei Oline i 1755. Ho hadde ein bror, Ole, g. med enkja Marte Lassedtr. Håland. Det må vere desse ein finn i (8).Ein kan lure på om presten har skrive feil gardsnamn i kyrkjeboka.

bilete11020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Lurer på om dette er 'rett' Oline. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Fjaler, Ministerialbok nr. A 5 (1821-1835), Døde og begravede 1825, side 116. Permanent sidelenke: LenkeI så fall kan ein vel utelukke at denne Oline hamna i Bremanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Mange takk Torbjørn.Da er det nok henne Johan Arthur viser til i innlegg nr.8 i 1801 tellingen. Det er nok ikke 'min' Oline. Hun ble som nevnt gift med en Ole Olsen og fikk 3 barn med ham på Eikeset i Kinn. Men det kan stundom være greit å få luket bort noen kandidater også. Jeg takk for all hjelp med oppklaring av hvem Oline Hansdtr. Bakkebø var.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.