Gå til innhold
Arkivverket

[#84344] hvor er Krogseye


Gjest Kristen Åkre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristen Åkre

Vennligst se på år 1795, Nr 10, på dåpsattest: LenkeHvor er dette 'Krogseye' (f.eks. Knud Aslagsen Krogseye)?? Jeg prøver å søker på www.norgeibilder.no bl.a. etter navnet Krogsøy, Kråksøy(a), osv, osv, men finner ingenting som jeg kunne. Siden jeg kommer ikke fra området er jeg ikke fortrolig med navnene der.Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvor i landet er vi? Hvilke kirkebok er det?Jeg tror kanskje at Knud Aslagsen bor på en plass som ligger under gården Krog(h). Navnet 'eie/eye' etter gårdsnavnet var vanlig den gang og betydde bare at plassen ble eiet av (lå under) i dette tilfelle gården Krog(h)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Dette er kirkebok for Holt, Aust-Agder, 1765-1798, side 183 Lenke Det nærmeste hos Rygh må bli Krogen: Listen over gårder er hentet fra 'Norske Gaardnavne'. b.8, s.124 69. Krogen. Udt. kró1gen. -- Kroggenn 1593.1/1. 1601. 1611. Kroegen 1670. Krogen 1723.Baade den nærmeste Arm af Nidelven og en Høideryg vestenfor Gaarden danner efter Kartet en Bugtning her. Det er snarest den sidstnævnte, som har foranlediget Gaardens Navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.