Gå til innhold
Arkivverket

[#84345] Noen brukere av bl.a bk6 som er datakyndige ? Jeg trenger tips/hjelp


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Det er ganger da min datakunnskap ikke strekker til. Det er helt sikkert.Jeg bruker bk6 på min stasjonære pc, jeg har ikke bærbar. Har så en ekstern harddisk hvor jeg forøsker å legge inn bk6 på. For da vil jeg jo ha mulighet til å ta med harddisken og bruke den på andre pc'er.Der oppstår problemet. Jeg får ikke brukt programmet via den eksterne harddisken på annet enn min stasjonære hjemme. Så fort jeg forsøker på en annen pc så går det ikke.Er dette riktig ? Er det så at jeg kun kan bruke programmet på en pc og ikke ekstern harddisk/minnestick. I såfall trenger jeg ikke å gruble/forsøke mer. Eller er det noe jeg kan gjøre som jeg ikke har gjort ?Jeg har det samme problemet med andre svenske slektsprogrammer som: emibas, sv. befolkning 1890, Sveriges dødbok bl.a. Når de legges inn på ekstern så fungerer de ikke.Noen som har opplevd det samme og som har løst det, eller noen med større datakompetanse enn meg som kan gi meg et tips eller fler, så hadde det vært flott.Ps. Må si at programmene er installerte på ekstern. De er ikke først installert på stasjonær og så kopiert over. Men programmene er og har vært installert på den stasjonære før.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Du kan jo kontakte DIS-Oslo.Vi har gleden av å invitere til kurs i Brothers Keeper for viderekomne 2. Kurset holdes i våre lokaler (DIS-Oslo/Akershus) i Øvre Slottsgate 2B i Oslo.Her kan du se hvor vi holder til: KartDato:19.februar 2011Tid:kl 11:00-15:00Kursnr:OA-BK-VK2-0211Påmeldingsfrist:5. februar 2011Kurset pleier å bli fort fylt opp så vær ute i god tid! Bindende påmelding sendes kun til kurs@oa.disnorge.no som svar på denne e-posten, med kursnr. og ditt medlemsnr. Jeg vil gjerne ha din postadresse i påmeldingen – så det er fint hvis du også kan skrive inn denne. De som får plass på kurset får bekreftelse av påmelding i løpet av et par dager, bekreftelsen inneholder betalingsinformasjon.Kurset koster kr 400,- og inkluderer kaffe og ”noe å bite i” pluss en CD med programvare (registrerbar versjon).Følg med på web http://www.disnorge.no/oa/kurs/kurskalender.html for å se om kurset er fulltegna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Vil man kjøre program fra ekstern harddisk må man ha spesialprogram. Jeg tviler på att man kan få det til med noen av de vanlige slektsprogrammene uten god datakunnskap. Jeg kjører e-post programmet på en USB pinne og skulle kunne kjøre andre program også, men det er ikke enkelt.En løsning er å legge inn data på en annen maskin i Excel eller OpenOffice og konvertere dette til Gedcom. Men det lønner seg bare om man har mange personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk for tilbakemeldinger. Det med brukerkurs kan sikkert være en god ide. Jeg har brukt programmet i mange år, og er kjempefornøyd med det. Det er sikkert aktuelle ting på et kurs selv om jeg har brukt det lenge.Kjell Alsèn innl 3. Er min problemstilling en del av et kurs ? Det vil jo såfall være vesentlig for meg.Interessant å høre at Niesl Hegge, har gjort en del av de samme erfaringer som meg. Da er det kanskje ikke sikkert jeg skal ergre meg så mye over dette lenger. Kanskje bare konstantere at det er sånn.Men, er det flere meninger/tips så hører jeg gjerne det. Kan det være mulig å løse dette tro ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei!En løsning er jo å legge inn BK6 på den PC’en du vil bruke utenom den stasjonære. Da kan du bruke den eksterne HD’en.Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det du må gjøre era) laste ned BK til den andre maskinen og innstallere der. Da kan du feks arbeide med BK på din stasjonære, lage en ged.com fil og lagre den på den eksterne harddisken, for så å åpne den på din andre maskin.b) Du kopierer over de programmene du ønsker fra din stasjonære over til den eksterne harddisken, for så å kopiere de over på den andre maskinen.Husk at filene du har (ged.com, doc, osv) kan du flytte fram og tilbake vi den eksterne harddisken, men selve programmene må fysisk ligge på alle maskinene (Word, Exel, BK osv)Trur eg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det er helt rett att programmet må være installert på maskinen. Det er en del av filosofien i Windows og gir mulighet å kjøre flere program samtidig (enkel uttrykt).Om en har full tilgang til de andre PC som skall brukes, så kan en selvfølgelig installere programmet der, om det er tillatt ifølge lisensen (trolig ikke med amerikanske program). Ett annet alternativet er virtuelle maskiner, 'The Cloud' etc som sikkert kan bli mulig for alle og en hver i framtiden. I dag krever det en god del datakunnskap av den som vil installere en slik løsning.Siste utvei er å bruke et nettbasert slektprogram, men ett som har Gedcom eksport, om det er noen av de 'åpne' som har det. Jeg vet ikke. Eller skrive på papir eller i ett annet format for så føre det inn i din egen PC hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Har man BK og lurer på no, er det veldig greit å bruke BK-Nordic for slike ting. Der er i hvertfall mange til stede som kan hjelpe.I tillegg anbefales hjelpefilen til programmet og hjemmesidene til programmet http://www.bkwin.info/ eller man kan gå til Hjelp øverste hjørne til høyre og velge assistanse for å sende meg privat epost, så kan jeg prøve å svare best mulig på spørsmålene.Innlegg som legges inn i mange ulike forum, er ikke like greie å fange opp så derfor henvises gjerne til etablerte steder hvor en vil kunne få svar på de fleste spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tusen takk for flere svar her. Dagen gikk i et for meg i går, var lite hjemme og fikk dermed ikke svart på disse innleggene i går.Det begynner å gå enda mer opp for meg etter svarene her at tanken min ikke er enkel å gjennomføre. Tanken var å kunne ha mulighet til å benytte pc der jeg er (uten at det er maskiner jeg ellers har tilgang på). Så dermed aner jeg at det om mitt ønske fortsatt er der, ja så må det bli en bærbar pc som er svaret. For da løser jo det hele seg.Min datakunnskap er slett ikke bra, og jeg trodde at dette skulle være en enkel sak første gang jeg forsøkte meg på dette. Men det motsatte gikk jo fort opp for meg da.Otto Jørgensen. Ditt innlegg skal jeg notere meg, og det var jo ting jeg burde ha sjekket opp før jeg stilte spørsmålet her. Neste gang gjør jeg så ja.Takk igjen for alle forsøk på hjelp. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Under Hjelp / Assistanse på programmet står en del adresser for henvendelser. Dette i tillegg som er nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.