Gå til innhold
Arkivverket

[#84346] HE Stange Skifte 20/10-1768 Gunder Simensen


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei! I Stangeboka står det at det er skifte etter Gunder Simensen Sørholte den 20/10-1768. Det hadde vært fint å kunne sjekke ut om han er min ane eller ikke.Er det noen som kan klare å finne skiftet i skifteprotokollene? Jeg har ikke klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er på vei ned til arkivet nå så jeg skal sjekke skiftekortene for deg. Skal samtidig se på geistlige skifter (Holbye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet var ikke noe skiftekort på Sørholte i 1768. Faktisk var det ingen mellom 174?(husker ikke) og 177?(husker ikke). Et langt uforklarlig sprang! Men jeg kan heller ikke finne disse skifteprotokollene her på DA? Hvor har du funnet de?Det var heller ingen skifte etter presten Holbye i Hedmark, så jeg er usikker på om de opplysningene du har er korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk for at du har lett for meg!I Stange boka II s.625 står det at Gunder Simensen f.1724, begr.25/3-1768 (har sjekket kirkeboka og det stemmer), skifte 20/10 1768 for 600 rdr. Han eide Sørholte Gnr. 115 bnr.1 fra 21/7-1751.Han har en datter Anne dp. 7/12-1755 som jeg lurer på er den Anne Gundersdatter som giftet seg med Amund Hansen 12 nov. 1784.Nei, jeg lurer nok på om opplysningene fra Per Nermo sin side ikke stemmer helt, om sogneprest Holbye. Har kikket på oversikten over prester i Hedmark og har ikke funnet han der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Beklager at jeg blander meg inn, men jeg lurer også på dette med skifteprotokollene 1743-77. På Hedmark slektshistorielag sine sider står det at 'registerkortene for perioden 1743-1744 desverre er forsvunne, men at det arbeides med en gjengivelse av disse kortene. Men da må jo skifteprotokollene finnes? Hvorfor er de ikke blitt skannet ? Er det noen som vet, kanskje du kan spørre på arkivet neste gang du er der Lars Ove? Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg undersøkte dette for noen år siden, og fikk vite at det dessverre er slik at det er skifteprotokollene som er borte - ikke skiftekortene (de har aldri har eksistert). Henvisningen til skiftet 1768 kan stamme fra et notat i et senere skifte, fra et pante- eller tingboknotat e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk for den opplysningen, det var synd med de skifteprotokollene.Mye viktig info som har gått tapt der :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.