Gå til innhold
Arkivverket

[#84350] Hallingsaker og Larkollen.


Gjest Siri Lind Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Lind Johannessen

Jeg har ikke fått noen svar på dette spørsmålet i det nasjonale brukerforumet, men kanskje noen som har lokalkjennskap i distriktet Larkollen og Rygge kjenner til denne familien - eller vet hvor jeg kan lete?Jeg leter etter forfedrene til los Johannes Olsen i Kjerringvik, som gifter seg 04.01.1805 med Anne Larsdatter i Tjølling kirke i Vestfold. Han skal være født på Larkollen i 1764.Er dette samme person som Johannes Olsen døpt 14.06.1764 i Rygge kirke? Foreldrene der er Rejon Brynjulfsdatter og Ole Hansen fra Hallingsager.Kjenner noen av dere som forsker på Østfold-slekt til denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielse 30/12 1795 Tjølling, h.side LenkeDu finner mye om slekten Grøn i Tjølling b.bok, bd.III s.910: Hans Eriksen (Grøn) d.e. fikk i sitt 4.ekteskap datteren Anne Helvig f.1757. Hun ble gift med Johannes Olsen Larkollen, og bodde på Hovland N. i Tjølling. Jeg vet ikke hvilket bind Hovland Nordre er omtalt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Men, nå titta jeg bare på foreldrene jeg da. Hvis 1764 er rett årstall, har du en kandidat her og - døpt 20.januar 1765:Lenke Johannes - med foreldrene Iver Hansen Årefjorden og Dorthe Hansdatter (ser ikke helt hva det står bak moren..)Årefjorden ligger nedover mot Larkollen, ikke mange kilometerene ifra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

Takk skal dere ha, dere er snille! Årstallet 1764 har jeg nok funnet i Tjølling bygdebok. Det høres ut som den kandidaten du har funnet er mer sannsynlig, Nina, men det må verifiseres.Johannes og Anne hadde døtrene Ane Helvig f.1806 og Maren Olia Johannesdatter f.1812. Da han giftet seg 04.01.1805 i Tjølling kirke med Anne Larsdatter, ser det ut til å stå 'Horten og lods enkemand' etter navnet hans. Kanskje var han engasjert i marinen der?Artig med kartet, der ser man tydelig hvor kort avstanden mellom disse stedene øst og vest for folden ligger.Finnes det en bygdebok fra Larkollen hvor jeg kan følge disse slektene bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M. Johansen

Rygge har 3 bygdebøker http://slekt1.com/bygdeboker-i-norge-ny?catid=59 - (Larkollen ligger i Rygge kommune)Jeg må innrømme at selv om jeg er født og oppvokst i Rygge, har jeg ingen annen slekt enn foreldrene mine her ;) Så har ikke sett de bøkene selv, men det er vel bok 1 om gårder og slekter som er mest interessante da tenker jeg ;) Leste et sted for et par år siden at de drev med en ny bygdebok, men vet ikke om den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

Beklageligvis var jeg så ivrig etter raske svar at jeg la inn spørsmålet i to fora. Derfor får jeg ta ansvaret og fortsette med å legge inn spørsmålene begge steder, slik at tråden kan følges av de som er interessert.Takk for all hjelp så langt. Jeg har søkt videre, men det er ikke så enkelt å verifisere hvem som var Johannes Olsens foreldre. De mest sannsynlige så langt er Rejon Brynjulfsdatter 1730–1801 og Ole Hansen 1739-26.02.1814, dersom det er korrekt at han kom fra Larkollen.(Begynner å mistenke at han bare mellomlandet der.) Jeg har funnet ut at Rejon og Ole også fikk en datter som het Oliana, døpt 29.03.1772 i Rygge.Johannes Olsen i Kjerringvik har to døtre og den eldste fikk, slik navneskikken initierte den gangen, det samme navnet som konen han mistet; Ane Helvig. Den andre datteren het Maren Olea (eller Olia), muligens oppkalt etter sin tante.Anne Larsdatters mor, altså mormoren, het Oline Pedersdatter. Både Olia og Olea kan muligens være oppkalling av Oliana eller Oline - så da er jeg vel like langt, men dersom navneskikken ble fulgt - burde ikke den andre bestemoren hete Maren?Forøvrig har jeg ikke funnet navnene Reijon eller Brynjulf hverken blant faddere eller blant Johannes etterslekt.Ole Hansen døde 26.02.1814. Et skifte etter ham kan være interessant. I Digitalarkivet starter Rygges skifter i 1884, betyr det at de ligger under et annet område i Østfold?Er foreldrenes navn oppgitt i los- eller sjømannsrullene og hvor finner jeg eventuelt disse? På nettet eller i Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.