Gå til innhold
Arkivverket

[#84351] Omlegging til det bedre elle verre?


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Eller bruk Firefox. Når jeg skriver we i adressefeltet så kommer resten av adressen til webdebatt (Brukarforumet) opp. Når jeg skriver sl får jeg Slektsforum. For enkelt å komme til adressefeltet kan man bruke Alt D. Raskt og enkelt uten å behøve bruke mus eller annet for å peke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Forslag om å skifte til annen nettleser er i grunen bummskudd i denne sammenheng, da løsningene her i DA og Arkivverket i helthet bør kunne leses i alle nettlesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Den lenka i menyen til venstre har eg faktisk aldri brukt - men eg legg ikkje skjul på at eg er veldig lite glad i den nye sida vi ser ut til å skulle få i framtida! Svært lite lesevenlege fargar, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Til Otto (1)Med den antatt økte tilstrømmingen av nye slektsgranskere forårsaket av medias fokus på dette den siste tiden, antar jeg at DA har et ønske om å presentere de forskjellige diskusjonsforaene (slik at forspørsler legges i rett forum), samt å presentere retningslinjene for deltakelse i et debattforum.Vi som har vært her før kan jo bruke snarveiene vi lager, som Nils nevner (3), (de virker bare inntil du sletter nettleserhistorikk og midlertidige filer - uansett nettleser.) Ikke uten problemer er det å bruke snarveiene heller, for når en tenker på perioden med driftsstans i vinter, måtte de opprette en egen tråd til driftsmeldingene, fordi DA's erfaring var at ingen leste meldingene på forsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Ein feil med dei nye nettsidene er all daudplassen på toppen av sida (med riksvåpen osv). Eg har meir sans for Jan Oldervolls minimalistiske stil.Og verre er det at all tekst no skal bli presentert på bokmål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Jeg ser denne tråden er lagt inn i Brukerforumet, men det virker på trådstarter som han ønsker svar fra Digitalarkivet, så jeg tillater meg derfor å blande meg i debatten. Ellers ber jeg om at konkrete forbedringsforslag og innspill til Digitalarkivet legges i Arkivforumet.Hva gjelder lenker og omveier til debattforaene: Den gamle framsiden til DA er under avvikling, i den nye http://arkivverket.no/Digitalarkivet har vi direktelenker til hvert forum. url-en digitalarkivet.no skal bestå, men etterhvert med utseendet til arkivverket.no/digitalarkivet. Vi prøver å være litt forsiktig med lenker i tekstene for vår erfaring er at det er veldig lett å klikke på lenkene i teksten og glemme å lese teksten. Men vi skal ta forslaget opp til vurdering hvis det viser seg at det er flere som ikke finner lenkene til høyre for teksten.Hva gjelder nynorsk så har de nye sidene språk- og målvalg øverst. Det vil mao komme nynorsk, men døgnet har bare 24 timer og det er så mye annet som skal på plass også. Vi må be om litt tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I nytt Digitalarkiv vil mange sider være på både bokmål og nynorsk. Se lenke øverst til høyre. Men her gjenstår en del arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Anette (9), skulle ønske at linkene til debattene kunne legges rett under stoffet som er beregnet på nybegynnere. På den måten vil vi ikke behøve å scrolle nedover for å finne debattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Og eg vil holde fast på det eg har skrive lenger oppe: VER SÅ SNILL å lage dei nye sidene litt meir lesevennlege! Det er altfor rotete, altfor mange fargar, og den breie blå boksen litt ovanfor midten slår i hel alt det andre.Hugs at mange som brukar DA er eldre menneske med redusert syn - og då meiner eg 40 pluss, reduksjonen er godt i gang då - og eit så stort skarpt blått felt er direkte vondt å sjå på, i alle fall for meg og heilt sikkert andre også. Det gjev eit slag 3D-illusjon!Som også før skrive: sikkert trendy og snacksy - eller kva uttrykk som no skal brukast - for web-designarane, men ikkje for meg, og garantert fleire. Eg har faktisk store problem med å greie å bruke 1910-tellinga og, nettopp på grunn av desse fargekontrastane. MÅ de ha det slik, så finn i alle fall opp ein knapp som fjernar alt unødvendig for oss som ikkje vil ha det.Det var dagens salve. Bokmålet skal eg greie å leve med så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (9)Jeg er klar over at det lages nye sider.Selv har jeg laget mange favoritter, men når vi skal fortelle helt nye så sitter ikke de med dette på sine maskiner.Men nå har jeg tatt for meg akkurat disse diskusjonsfora. Det er ikke noe som tilsier at veien til disse er bedre eller kortere. Den er lengre. Derfor reagerer jeg på at man lager lengre veier og som noen andre har bemerket 'mye tomplass'. I teksten kan godt ligge inn hyperlinker. Akkural på siden jeg referer til, er de ulike fora omtalt, men man må helt til høyre for å finne linken til siden. Den kunne vært lagt inn i starten på teksten til hver omtale.Generelk må man heller ike lage nye og lengre veier til de sidene vi bruker. Noen referer til 'favoritter'. Det er noe en bygger etter hvert og som man ikke starter med.Mange som hopper inn i DA er amatører både på slektsgransking og internett. Man trenger derfor ikke gjøre 'veien frem tilmålet' lengre enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(14) Jeg vet at det er alternativer og jeg har bl.a. mange favoritter. Det er ikke det som er poenget. Linkene jeg viser til er der og er like relevante. Dessuten gir den linken du viser til meg FT1910tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.