Gå til innhold
Arkivverket

[#84353] Hjelp til å finne røtter i Kinn/Bremanger. Eikeset, Grotle, Noveland/Bakken 1800


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har tidliger prøvd å finne opphav til en del personer i Kinn/Bremanger på slutten av 1770 begynnelsen av 1800 tallet.Rasmus Olsen Eikeset giftet seg i Kinn 28.01.1816 med Kari Rasmusdtr. Grotle [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11533&idx_id=11533&uid=ny&idx_side=-294>Lenke Permanent bildelenke: Lenke høyre side i kirkeboka.Her er en tidligere debatt om temaet.LenkeVi sliter altså med å bestemme opphavet til Kari Rasmusdtr. Da hun døde i 1856 var hun 70 år = f. 1786.Når det gjelder brudgommens foreldre, så var det Ole Olsen Eikeset ca. 1754-1816 og Oline Hansdtr. ca. 1757 - ? Jeg har ikke klart å finne deres opphav heller. Bygdeboken for Bremanger har ingen opplysninger som kan kaste lys over hvor de kom fra. Jeg har ikke funnet vielsen deres (før 1784) verken her i Digitalarkivets databaser fra Sogn og Fjordane eller på FamilySearch.Her er familien i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at det er noen som kjenner til opphavet til disse 3 personene på Eikeset.Det gjelder Ole Olsen 1754-1816 og han hustru Oline Hansdtr. 1757-?, samt deres svigerdatter Kari Rasmusdtr. Bygdebøkene for Bremanger har ingen opplysninger om hvem de var eller hvor de kom fra.Da Rasmus Olsen Eikeset giftet seg i 1816 står det at bruden, Kari Rasmusdtr. var fra Grotle. Ved trolovelsen var hun fra Eikeset.Ut fra alder ved død i 1856 var hun født ca 1789.Det er rett nok en Kari født på Grotle på den tiden men hun ble gift med en annen.Når det gjelder Ole Olsen og Oline Hansdtr. så har jeg ikke funnet vielsen deres i databasen over vigde i Kinn. Jeg har heller ikke klart å finne dåpen til deres 3 barn, Børge 1784, Rasmus 1787 og Magdalene/Malene i 1794. Jeg tror kanskje det er sønnen Rasmus som ble døpt 6 søndag etter trin. i 1788 , da med Bakken som bosted. Det var vel Novelandsbakken.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.