Gå til innhold
Arkivverket

[#84360] Drangedal, 1730-tallet: Anne Isaksdatter Brøsjø


Gjest Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Gjest Stian Høiset

Drangedal mini 1697-1767, s. 22 (høyre, nr. 2 ovenfra): Lenke g. 1756, den 3die Juny Claus Nilsmundsen Woye og Anne Isaksdatter Brøsche. Caut. Knud Findøe og Stian Sandnes.Ekteparet flytter til Romnes i Holla og de får 11 barn der i perioden 1757-1777. Det tilsier at Anne trolig er født rundt 1735.Nå har jeg sett gjennom Drangedal kirkebok for 1730-tallet 2 ganger uten å ha funnet henne. Det er to kirkebøker som er aktuelle for perioden.Hun står oppført i Sannes' Drangedalsbok som datter av Isak Thomassen og Aase Nilsdatter på Brøsjø (ikke fødselsår), så det er nok bare jeg som er dårlig til å lete, men hvis noen med god oversikt over Drangedal vet mer, er jeg takknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Bjørn Edvin Holte: Slektsregister for Drangedal. Bind 1, s. 191: Anne, f.1737 g.m. Claus Romenes Holla, f. Voie, se: Holla I, s. 562. Anne Nilsdatter, mor til Anne Isaksdatter, var fra Ausland i Gjerstad. Jeg har gått gjennom kirkebok for Gjerstad for årene 1735 - 1740 for å se om Anne Isaksdatter var døpt der, det er hun ikke. Det ser ut som at de eneste opplysningene som er funnet er i skiftet etter ektemannen Claus.Anne Nilsdatter er nevnt i Gjerstad hefte II, s. 228, men hun er der kalt Åse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Da kikket jeg gjennom dåpsinnføringene i Drangedal i 1737 én gang til, men må konkludere med at hun trolig ikke er døpt der -- eller at hjernen min kopler helt ut etter en halvtime med gotisk håndskrift.Takk for opplysningen om at moren hennes er fra Gjerstad, jeg er ikke sikker på om den informasjonen finnes i Sannes' bok.Hva er referansen 'Holla I, s. 562'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.