Gå til innhold
Arkivverket

[#84363] Familien Holbye i Norge


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!I forb. med et annet innlegg 83883 er vi kommet til; Ales Pettersdatter født i 1726 i Stange, Hedmark: Døpe et u-ægte barn kaldet Ales fød paa Storhuerfvens ejer. Moderen Olif Johansdatter siger sig besovet i Stange præstegaard af Petter Holbye.Hvem er Petter Holbye? Hvilke andre Holbye kjenner vi til? Hvor var de fra og hvor bodde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Om Poul Christopher Holbye: I Fet bygdebok nr. 3 s.689 (Akershus); 'Peder Egedes etterfølger fikk bare to år i Fet. Poul Christopher Holbye f. Godager, Stange 1740-1791 (prest i Fet 1789-1791) g.1 1764 m.Maren Christine Rose 1743-1782. 13 barn, hvorav fire nådde voksen alder: Anna Sofie 1770 g. m. Otto Christian Lihme Hjort, Hov, til Christiania, Nicoline Christine 1774 g.m. Ole Glad, bodde i Vardal, Dorothea Hedevig 1779 g.m. sogneprest Frogner, Sjælland, Maren Christine 1782-1840, bodde i Drammen, ug.Poul Christopher Holbye g.2 1783 m. Gjertrud Marie Wangensteen, Vilberg, Sørum, 1760. Barn: Ovidia Margrethe 1790 g. m. Peter Stibolt, Drammen, dit.Holbye hadde før vært kapellan i Suldal og i Stavanger, og fra 1773 sogneprest i Vardal, der han var til han kom til Fet. (Opplysningene vesentlig fra slektsboka 'Stamtavle over en norsk familie Hjort', av Otto Hjort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Jeg har funnet sogneprest Poul Christopher Holbyes begravelse i Fet kirkebok; død 7 sept. begravd 16 sept. 1791, 51 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Da har vi funnet følgende Holbyer som etter sigende skal være relatert til Stange.1. Petter Holbye fikk en u-ægte datter i 1729.2. Henrik Nilsen Holbye, f. 1676, d. 1713 på Stange iføge Per Nermo. Muligens sokneprest til Loppa. G.m. Maria Andersdatter Gammelgaard.3. Nils Henriksen Holbye, f. 23.11. 1712, Stange. (sønn til ovennevnte) Død 6.3. 1766, Skjold, Karmøy. G.m.1 Laurentia Christine Michelet 17.5. 1740 i København.4. Poul Christopher Holbye, f. Godager, Stange, 1740. (sønnesønn til Henrik) G.m.1 i 1764, Maren Christine Rose 1743-1782. G.m.2 i 1783, Gjertrud Marie Wangensteen, f. 1760, Vilberg, Sørum.Det er tydelig at Holbyene må ha hatt tilhold på Stange, men hvor er dokumentasjonen? 1. Petter er grei. Han er innført i kirkeboka. 2. Henrik død 1713 på Stange. Hvorfra kommer denne opplysningen? 3. Nils f. 23.11. 1712. Død 6.3. 1766, Skjold. Hvor kommer datoene og årstallene fra? Kirkeboka for Stange begynner 1714 og de første registrerte dødsfallene for Skjold er 1786. 4. Poul, f. 1740, Godager, Stange. Ingen dåp innført i kirkeboka, så hvor kommer denne opplysningen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Her er ialle fall svaret til nr. 4 i innlegg 5. Se faksimile.Biographiske Efterretninger om Geistligheten i Trondhjems Stift.

bilete11025.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg har dette om Niels Henriksen Holbye: Han var kapellan til Brattvær og Veien (Veiholmen) med bosted på Ytre Skomsøya. Han var født den 23. nov. 1712 i Stange, død 6. mars 1766 som sogneprest i Skjold i Ryfylke, gift 17. mai 1740 i Trondheim med Laurentia Christine Michelet, døpt 23. febr. 1722 i Ullensaker, død 1. juni 1789 i Håland, datter til kaptein Paul Christopher Michelet og hustru Cecilie Jacobsdatter Lerche. Niels Holbyes foreldre var Henrik Nielssen Holbye f. 1676, gift 1706 i Domkirken, Trondheim, med Maria Andersdatter Gammelgaard, død før 1730, datter til Anders Christensen Gammelgaard og Marthe Margrethe Henriksdatter Zelius. Av Niels Holbye og Laurentia Christines mange barn nevnes:1. Maria Gammelgaard Holbye f. ca. 1742 på Ytre Skomsøy i Brattvær, gift ca. 1764 i Skjold med sogneprest Christen Gunnarsen Houge f. 11. okt. 1732 i Fjelberg. Maria døde og ble begravet den 12. juni 1810 i Bergen.2. Paul Christopher Holbye, sogneprest til Fet.3. Niels Jacob Holbye f. 1747 i domkirkesognet i Trondheim, sogneprest til Kongsted i Danmark. (Han ble hjemmedøpt med bare navnet Niels).4. Michael Holbye, sogneprest til Lyngdal. Ikke spør meg hvor jeg har det fra, men dette var noe jeg fant da jeg holdt på med bygdebøkene her, men som jeg ikke fikk bruk for.:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At Poul Christopher ble født 08.08.1740 på Godager i Stange, ville jeg ikke sette to streker under basert på Biographiske Efterretninger om Geistligheten i Trondhjems Stift. Foreldrene giftet seg såvidt jeg vet i København 17.05.1740 - disse datoene sammen med 06.05.1740 (da han ble 'resid. Pastor' - etter all sannsynlighet mens han var i Danmark) synes jeg ikke passer så godt sammen som de burde.Faren var ved universitetet i København frem til 27.04.1740.PS. Dette ligger utenfor mitt område så jeg skal være forsiktig med å være for skråsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Dette er vel forlovelseserklæringen til Henrik Nilsen Holbye og Maria Andersdatter Gammelgaard. Øverst, venstre side: Kildeinformasjon: Domkirken i Trondheim,(1679-1728), Forlovererklæringer 1706. LenkeOm noen kan tyde hele innførselen hadde det vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

(8)I følge Stange bygdebok er det ikke nevnt noen Poul født på Godager i 1740, men jeg ser at i 1723 så var Ole Jonsen oppsitter. Hospitalspresten i Kristiania eier 3 huder 3 pd. smør og Kongen 3 huder. 27/11 1730 får Lars Jonsen skjøte på Kongens del, 3 huder. 29/4 1735 er det skifte etter Lars Jonsen, brt. 636, netto 475 rdr., her tatt med jord i Godager 3 huder uten bygsel, takst 150 rdr. og i v. Elton 1 3/23 lispd. med bygsel, takst 27 rdr. Hans enke, Anne Arvesdtr. (Elton) overtar.Hvem var Hospitalpresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her er familien til sogneprest Nils Holbye i sjeleregisteret for Skjold 1758,Lenke Uten at det hjelper på identifieringen av en Peter Holbye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Lars Ove (10);Hospitalpresten var Albrecht Jochumsen Früchtnicht (bestalling 1709, edsavleggelse 11.09.1709). Han døde i 1734, etterfølgeren var Iver Brinch overtok i 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Petter Holbye bodde iallefall i Stange i perioden 1728-31 da er han fadder for ialt 5 barn bl.a. denne her den 20/12 1728 Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

En Peter Holbye er nevnt i Ovenstad sine militærbiografier. Kanskje den samme mannen? Han er nevnt som fenrik i Rappes gev.inf. i 1735,deretter Bamleske komp 1739,Pr.lnt. ved samme comp. 1740. Avskjed 2/8 1743.De barna han var fadder for i Stange var stort sett barn med militære fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk til alle! Det var kjempefint at du fant Petter i Stange. Og fikk knyttet han til en militær stilling! Da er det mulig å finne dødsfall også, muligens i Bamble? Hvor gamle var de da de fikk avskjed ved den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Neimen om jeg vet, militæret er jeg dårlig på :-(Det finnes jo mange militære ruller, kanskje du kan finne ham igjen i noen av disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Glemte å nevne at Niels Holbye også var fadder for tre barn i Stange i 1733, han kalte seg ved to av dem Monsiur LenkeTror nok disse to var i slekt, Nils var altså f i 1712? Petter bør vel helst være eldre siden han er barnefar i 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk igjen! Hvis de er brødre er kanskje Niels av de yngste.På nettstedet vestraat.net fant jeg: Helle Margrethe Holbye g. m. Lars Stensen 28/10/1737 og Else Maria f.ca. 1706 d.1751 g.m. Ole Rafael Har. (Nettstedet følger ektemennene bakover) Begge søstre oppgitt med foreldre Henrik Nielsen Holbye og Maria Andersdatter Gammelgaard.Kilde: Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund, bind 1Har noen tilgang på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Om vi tenker oss at Petter Holbye, som skal ha 'besovet' Olif Johansdatter i Stange præstegaard i mars 1729, var omlag jevngammel (eller litt eldre ?) en sin sengevenninne (som var f. ca.1697?) så må han altså være f. omkring 1695/1700, da Henrik Nielsen Holbye var 19/24 år.Henrik Nielsen Holbye (f. i Trondheim i 1676) var tydeligvis først sogneprest i Loppa, Finnmark (kanskje fra ca.1705 ?), og senere i Stange (der sønnen Poul skal være f. i 1712). Henrik giftet seg 19 Apr 1706 i Trondhjems Domkirke med Maria Andersdatter Gammelgaard (død 1730).Om sognepresten Henrik Holbye og Petter Holbye (som altså skal ha vært i sengehalmen i Stange prestegård i 1729, 16 år etter at Henrik døde der) er i slekt, så virker det vel lite sannsynlig at Petter er Henrik's sønn. Kanskje heller en brorsønn, eller kanskje en pleie- eller fostersønn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Geir/12:) Iver Brinch som overtok kallet ved Oslo Hospitals menighet i 1732, hadde han noe kjent slektsforhold til den dansk-norske prest (bl.a. i London) Iver Brinch (1665-1728) (g. 1709 m. Ambrosia Michelsen) eller til sogneprest til St. Nicolai kirke, København, Iver Brinch f. ca. 1650 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Men er det nå så sikkert at Henrik Nielsen Holbye og Maria Andersdatter Gammelgaard ble gift 19.4. 1706. Ser at enkelte nettsider opererer med dette, men det er jeg svært usikker på. Henrik og Maria skal også ifølge enkelte nettsider ha en datter som heter Helle Margrethe Holbye, f. ca. 1702 og en datter til som heter Else Maria f.ca. 1706. Er dette riktig er det god plass til en Petter imellom. Og da kan de ikke ha blitt gift i 1706Jeg har lagt inn forlovelseserklæringen fra 1706 i eget innlegg til tyding da jeg selv nesten ikke forstår et eneste ord. Inntil folovelseserklæringen er tydet tillater jeg meg å tvile på at dette er Henrik Nilsen og Maria Andersdatter som vi søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Og da kom tydingen av forlovelseserklæringen.Ao. 1706 d. 19 April hafver Ærværdige oc vellærde Hr. Henni Nielsen begiert[?] Sin Copulation med Æredydige Møe Marie Andersdatter anviisende hans Kongl. Majst. allernaad. Tilladelse Dat. Aggerhus d. 3 April 1706 at lade i huset forrette. Iligemaade consumptions Seddel lydende paa 4 Rixdl. betalte, oc at intet skal befindes Som deres Ægteskab lovligen skal kunde forbiude, ville undertegnede velfornemme mænd cavere oc indestaa for. Søffren Jonssen[?] Jens Balke[?]Så vidt jeg kan se er det ingenting her som kan bevise at dette er Henrik Nielsen Holbye og Maria Andersdatter Gammelgaard sin forlovelseserklæring selv om de har samme navn. Jeg er heller ikke i stand til å finne andre erklæringer i 1706 som kan passe. Tar allikevel et ørlite forbehold da skriften til denne presten for meg er omtrent som gresk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

På Vigerust.net fant jeg en Holbye til: Innvandrere i Skien by med ladestedene Porsgrunn, Brevik og Langesund, Akershus stiftamt, til 1769like etter 1700William Holbye, også kun kalt Holby (Holbye), negotiant. Engelsk faktor 1722. Fra England (Tønnessen s. 202). Innvandret: straks etter 1700. Flyttet 1709 til Fredrikstad, men er tilbake i 1715, da han er lignet for krigsstyr, bosatt i Porsgrunn. Skattebetaler 1717-1721, men i borgermanntallet 1720 under Brevik, men ikke med under Skien by i 1722. Kjøpte gården nedre Herre 1723 og bodde kanskje på landet fra da av. Bor 1722 i Fredrikstad, på Fredrikstads ladeplass Havnen), der han driver et engelsk faktori med lossing og lading av fremmede skip, samt kjøp og salg en gross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvis det er hold i at Henrik Nilsen Holby døde i Stange 1713, hvem ble så Maria Andersdtr Gammelgaard gift med etter hans død? Lite trolig at hun ikke giftet seg igjen, Nils er f ca 1712 altså bare et år når faren dør, alt tilsier at hun ble gift igjen. Hun skal være død 1730 ? Hvor ? Ikke i Stange ser det ut til,finner henne iallefall ikke død der i 1712-1740.Sønnen Nils er i Stange i 1733 (innlegg 17), hvis det da ikke er to Nils Holbye i Norge på samme tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(24:) 'Annensteds' har jeg sett Maria Andersdatter Gammelgaard oppgitt som død 'FØR 1730'. Dette betyr muligens at begravelse eller skifte eller fant sted i 1730 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.