Gå til innhold
Arkivverket

[#84366] Taral Olsen Gramstad, Stavanger, emigrerte i 1880-årene. Levende etterkommere?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Taral Olsen Gramstad, f. 1854, giftet seg i Petrikirken i 1882 med Talette Tollefsen fra Sand i Ryfylke. Samme år får de sønnen Ole Teodor. Taral Olai drar til Amerika først, og i 1889 drar Talette ut fra Kristiansand med sønnene Ole Teodor og Tollef. De bosetter seg i Brooklyn, Kings i New York, og jeg har klart å følge familien fram til folketellingen i 1920. Taral blir, i Amrika, hetende Charles Olsen. I tillegg får Charles og Talette følgende barna: Tarel 1891, Annie 1894, Edward i 1896, Carrie i 1898 og Charles 2. desember 1900. Er det noen som vet hvordan jeg skal gå fram for å finne nålevende etterkommere etter disse?Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Taralds bror, Søren Taraldsen Gramstad, f. 1867 i Stavanger, dro også til Amerika. Og ved skifte etter faren i 1898 var han emigrert. Søren kalte seg Ben Johnsen i Amerika, og var visst også bosatt i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Är Tollef född 20 okt 1885? Han mönstrar till 1a världskriget 1917, namn John Tollef Olsen, närmast anhörig Charles Olsen (fader), 31st Street, Brooklyn. Man kan nog söka honom på John Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk Chris! Det kan jo være mulig at han var født i 1885 og ikke 1887 som er innført når de emigrerer. Det må selvsagt sjekkes ut. Spennende å se om jeg virkelig kan komme nærmere disse folkene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Tollef Karin (John Tollef) Olsen, f. 20 oktober 1886 er døypt i Domkirken, Stavanger den 14 november 1886. Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 25 (1878-1889), Fødte og døpte 1886, side 235. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6319&idx_id=6319&uid=ny&idx_side=-244>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Familien i FT-1900:1900 United States Federal Census about Charles Olsen Name: Charles Olsen [Ch Olsen]Home in 1900: Brooklyn Ward 8, Kings, New York [Kings, New York]Age: 43Birth Date: Feb 1857Birthplace: NorwayRace: WhiteGender: MaleImmigration Year: 1886Relationship to head-of-house: HeadFather's Birthplace: NorwayMother's Birthplace: NorwaySpouse's name: Tallette OlsenMarriage Year: 1881Marital Status: MarriedYears Married: 19Occupation: View on ImageNeighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeCharles Olsen 43Tallette Olsen 4 1 Tolief Olsen 14Toral Olsen 9Annie Olsen 6Edward Olsen 5Carrie Olsen 2Charles Olsen 2/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

1920 United States Federal Censusabout Charles T Olsen Name: Charles T OlsenHome in 1920: Brooklyn Assembly District 7, Kings, New YorkAge: 63Estimated birth year: abt 1857Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Self (Head) [Head]Spouse's name: Talletta OlsenFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of immigration: 1884 Able to read: Yes Able to Write: Yes Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeCharles T Olsen 63Talletta Olsen 60Theodore Olsen 38Toral Olsen 29Edward Olsen 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker igjen! 'Min Tarald' var født i 1854, men jeg ser at det er ulike fødselsdatoer ute og går vedr. de enkelte familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Finner et tre på Ancestry.Com:Family Group Sheet Printer-friendlyParentsShow siblings Hide siblings . Charles Olsen 1857 - Tallette 1859 - .Husband Edward OlsenB: 12 Apr 1895 New York D: 3 May 1976 Pinellas, Florida, United States View profile Search historical documents ParentsShow siblings Hide siblings Charles Johnson 1867 - Christine 1867 - Wife Blenda JohnsonB: 07/31/1895 Bay Ridge New York D: 01/14/1960 Woodmere, New York, USA View profile Search historical documents Make focus person Relationship Events No relationship events have been added. Children Name Birth Death Hints Living Olsen Daughter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Enligt samma källa som (9) dog Talletta 9 dec 1922 i Kings. Det finns också en Tarvald Olsen född ca 1889-90 som dör 17 jan 1944 i MAnhattan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg tenkte på muligheten for å skaffe tilveie en nekrolog, - det kunne vel være til hjelp et stykke på vei - men det er vel et langt lerret å bleke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

En liten oppklaring: Tarald Olai ble født på Eiganes i Stavanger 14. september 1854 av far, gbr. Johan Tobias Taraldsen Gramstad og hustru Anne Dorthea. Han ble døpt i Domkirken 01.10.1854. Tarald var en av 9 søsken hvorav 7 vokste opp. Alle søsknene kalte seg Taraldsen og Gramstad til etternavn, men Tarald kalte seg altså Olsen, som i Amerika altså ble til Charles Olsen. En nekrolog har jeg også tenkt på,ja! Det kunne vært oppklarende, kanskje.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg stusser fremdeles på dette:) Var det virkelig to Tharald Gramstad som begge ble gift med en Talette Tollefsdatter? Far til han jeg lenker til i (12) het Ole Thorvaldsen og da ville det jo være forståelig om han brukte Olsen-navnet i Amerika. Også tellingene som er lagt inn her tilsier et fødselsår ca. 1856.Vil ikke være vanskelig, men...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk, alle! Nå holdt jeg jammen på å komme på ville veier. Jeg har klart å bytte to søskenbarn som het det samme. Min Tarald er ikke den som du, Arne, har funnet vielsen til, det ser jeg jo på foreldrene innført der, samt hans fødselsdato. Det er heller ikke han som er gift med Taletta Tollefsen, så nå står jeg på bar bakke igjen.Jammen lett å forveksle av og til. Tror jeg tar opp etterlysningen etter den 'rette', men kanskje også den vanskeligste, Tarald i en nytt tema. Tusen takk for at dere hjalp meg til å finne feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Godt at du fant ut av det, Bente. Mente dette 'skurret' litt vel mye så jeg ville ikke helt gi slipp på det heller:) Av denn grunn kunne jeg kanskje bli oppfattet som litt masete:)Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.