Gå til innhold
Arkivverket

[#84368] Peder Larsen (Hamborg) og Anne Christine Olsdatter fra Moss


Gjest Lise Gimming Sønderland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Gimming Sønderland

Peder Larsen (Hamborg) f. 1779 og gift med Anne Christine Olsdatter f. 12 april 1790. De giftet seg i mai 1815 (Moss mini nr 10). De fikk en datter, Karen Maria Pedersdatter, f. 13 januar 1818 i Moss, som ble gift med Johan Johannesen f. 12 januar 1816. Her har jeg stoppet fullstendig opp....Jeg ser at Peder Larsen heter Peder Larsen Hamborg ved senere registreringer i kirkebøkene. Dette navnet lurer jeg veldig på hvor kommer i fra. Jeg klarer ikke å finne noen link til noen gård eller sted. Jeg er også usikker på foreldre til Anne Christine Olsdatter, da jeg ikke kan finne henne sammen med foreldre på folketellingen for 1801. Sannsynlige foreldre er Ole Pettersen Aaberg og Maria Henrichdatter. Mulige foreldre til Peder Larsen er Lars Olsen f ca 1738 og Anne Pedersdatter f ca 1744.Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Knut Thorvaldsen

Peder Larsen heter Haneborg,ikke Hamborg. Kan være fra gården Haneborg utenfør Ørje men det er visst flere Haneborggårder.Anne Kirstine Olsdtr. er nok den du tror, datter av Ole Pettersen Aaberg og Maria Henrichsdtr. De bodde på Sand på Helgerøds grunn. Det er vestsiden av kanalen i Moss som dengang tilhørte gården Helgerød på Jeløy.Ole var dagarbeider og fisker, sønn av Peter Petersen Aaberg og Marie Andersdtr. Peter er nesten alltid omtalt som Peter Borer eller Peter Canonborer fordi han var kanonborer på Moss Jernverk. De kom fra Sverige tidlig på 1750 tallet. Bodde først på Helgerød, senere på Reier på Jeløy. Begge disse gårdene var eide Moss Jernverk halvparten av. Bodde også senere på Moss Jernverk.Dersom dette er din slekt har jeg en del mer om etterkommerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Gimming Sønderland

Åååh, dette er min familie....Nå ble jeg så glad. Tusen hjertelig takk begge to.... Jeg har surret med denne problematikken i åresvis.Jeg har selv funnet ut at far til Ole, altså Petter Aaberg, Borer og Canonborer døde 1826 70 år gammel.Kan det være riktig Peder Larsen som er død 5 februar 1827 47 år? Tror det står arbeidsmand på Kullebund på Gjeløen.Det stemmer med alderen hans.Hvor ble det av Anne Christine under folketellingen i 1801?Finnes ikke Haneborg også i Vestby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Peder Larsen Haneborg bor i 1843 i Storgt. 8, nytt nr. 40b. Han er da syk og bor i samme hus som datteren Karen Marie og mannen brendevinsbrænder Johan Johannessen samt barna. (Moss matrikkel 1841-44)Jeg trenger din mailadresse for å sende deg det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.