Gå til innhold
Arkivverket

[#84369] Simon Danielsen fra Gaular kommune - fant han sin grav i Siøen?


Gjest Henning Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Berg

Den 8. februar 1829 døde min tipp tipp oldefar Simon Danielsen ved drukning i Dalsfjorden i Sunnfjord. Blant de av oss etterkommere som lever i dag, har det versert diverse versjoner av denne hendelsen. Således var det en stor opplevelse, eller det heter vel i dag et stort kick, å få dette litt bedre avklart ved å finne Simon i kirkebok for Gaular side 406, den helt siste anførsel, der det under kolonne om dødsårsak står nærmere om hvordan Simon omkom. Kan noen tolke ordrett hva som står under dødsårsaken?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11414&idx_id=11414&uid=ny&idx_side=-365>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'Forvildende sig af sin Vey i Nattens Mørke, fandt han sin ved at glide ned over et glat Berg i Sjøen ved Landinge-Landet' Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Berg

Takk for svar, Else! Din tolking er helt overesstemmende med min egen, bortsett fra at det nok står Lendinge-Landet, noe som også stemmer med lokalt navn av i dag.Men dette er jo ingen fullstendig setning såvidt jeg kan se? Fandt han sin hva for noe? Sin grav? Har presten glemt å få med dette ordet, eller et annet? Eller kan setningen, slik den står, utlegges til å gi en mening uten å forutsette at presten har glemt et ord? Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ja, jeg stusset også over ordlyden, og tror at kanskje ordet 'død' er uteglemt mellom 'sin' og 'ved', slik at det skulle være:...'fandt han sin (død) ved at glide'... osv.Stedsnavnet er/var ukjent for meg! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.