Gå til innhold
Arkivverket

[#84370] Tyding av skifte


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Skiftet gjelder prostinne Dorothea Soelberg Coch, enke etter prosten Niels Coch i Bamble/Hitterdal. Hun døde 13. nov i 1776.Det jeg lurer på er linje 3 her:1 t...? Pande med laag osv...og linje 4:1 the Mackine?Skal dette bety 'te-maskin', eller begynner det andre ordet med S?

bilete11022.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk skal du ha, Else! Jeg satt akkurat og lurte på om jeg turte å foreslå 'Terte Pande'.Men så lurer jeg på første ordet under 'Bliktøj', som jeg tror kanskje kan være '2 dexsler' - hva nå det i tilfelle kan være.Under 'Jerntøj' tror jeg det står:1 Vaffel Jern. Men så står det noe rart. Kan det være 'Godraad Jern'? I tilfelle kanskje 'goro-jern'?Neste linje 1 Kokke K...? 1 lyse Plade. 1 f......??Linje 3 under 'Jerntøj': 1 Ild tang og skuffe. 1 Spore(?). 1 Kjød(?) gaffelLinje 4: 1 Stor (?)

bilete11024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'Dexler' må vel være lokk, skulle jeg tro? 'Godraad Jern' er som du sier - gorojern.Neste er '1 Kokke Kniv', '1 lyse Plade', '1 fiire Lispunds(?) Vægt'.3. linje leser jeg slik som du gjør. I linje 4 står det '1 Stege Pande', '1 ryst' (rist), '1 Stege Spid med 2 Bukker' Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk igjen!Under 'Porcelaine og Steentøj' finnes bl.a. følgende, der jeg har litt problemer:1 The Stoel(?) bestaaende af 2de the Kander med fad, 1 the daase med fad, 1 ...? med fad, 1 spl...? med fad, 1 Sukker daase med fad, 6 chochelade kopper, 8 par the Kopper og 2 lagverte the daaser tilsammen for 5 ' '.

bilete11026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Finn!Da mangler jeg under innlegg 3:Linje 4: 1 Stor ....? 1 do mindre. 1 do mindre. 1 do mindre....og i innlegg 5: Ordet etter den nevnte melkekanden (det begynner kanskje ikke på 'S' slik jeg antydet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Linje 4 starter med en stor Gryde.Den siste har jeg ikke noe godt forslag på, men det kan se ut som ordet ender på ...kom. Ellers så er det kanskje 1 The Steel (stell) det hele er sammensatt av. Så da får du granske gamle kilder for å finne ut hva et sånt gammelt testell besto av ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I linje 4 i innlegg 3 står det vel ''1 Stor gryde''.I siste linje i innlegg 5 står det vel ''2 laqverte thee daaser'' - altså lakkerte.Men ordet etter melkekannen i innlegg 5 sliter jeg med. Jeg synes det begynner med ''Sply..'', og så mener jeg det kommer en L og en K - men hva slags ord som begynner med ''Splylk..'', kan ikke jeg skjønne - hvis da ikke L'en er en litt stor E, slik at ordet begynner med ''Spejl..''. Hva kan en ''Spejlkande med fad'' ha vært..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk til Finn og Tore. Ja, det er gjerne en q i 'lakkerte' og ikke en g...Denne 'sp...kannen' lar jeg ligge inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Siden jeg i sin tid var en ivrig leser av Donald Duck, så vet jeg at Bestemor Duck brukte en måleenhet hun kalte spillkum når hun laget mat. Kanskje hadde bokstavene stokket seg litt for skriveren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fint Finn - da har jeg det som et alternativ.Under 'Meubler' finner jeg bl.a. dette, der jeg også har problemer.8 forgylte Stoele og 2de Tabretter.12 høj Ryggedt ..... Stoeler og 3 lehne Stoeler.1 liden .... Spejl. 1 laqveret the .....1 sengested med grønt(?) maqvars(?) dobbelt omheng og .... Silke Snorer(?)

bilete11027.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk - veldig bra!Disse høyryggete stolene har kanskje en betegnelse som for oss i dag er ukjent, som f.eks. dagens 'Jærstoler', 'Budalsstoler' etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det skal være 12 højRyggede Røssleders Stoeler. Russelær var en slags lær som hadde en spesiell lukt, - en slags impregnering. En liten vokssopp som har samme lukten heter russelærsvokssopp. Stolene var sikkert trukket med russelær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Søker man på netter etter russelær finner man bl.a. dette i en fortelling ' møbleret i gammel Stiil med høiryggede Stole, betrukne med forgyldt Ryslæder'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Interessant - takk skal du ha!Været i Alanya er ikke slik jeg bestilte, så jeg tar litt til. Jeg fortsetter med litt diverse.1 Stue Skab. 1 stort Kar(?).1 liden S...? 2 bælger (balger?)2 ankere. 2 mindre do. 1 holk. 2 vandbøtter(?)2 t....? 12 træe fader. 1 hakke blok.1 spunt(?) og 1 kjævle. 1 melkespand og 6 ....?1 kjerne og 1 øltrakt. 1 melke Ringe. 1 bøl(?)1 .....? med laag. 1 do mindre. 1 smaae holker.2 bøtter med Laag. 2 do. 2 smaae do. 2 øl Kander. 1 kopp.

bilete11028.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Forøvrig er jeg imponert over at barndommens Donald Duck-blader kommer til nytte (innlegg 11) også i en slik sammenheng. (Og jeg tror du har rett med hensyn til spillkummen.)Ingen kunnskap er unyttig, og vi kan bruke de merkeligste kilder til å øke vår kunnskap. Selv har jeg brukt en ølflaske-etikett som referanse i en annen tråd (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I første, linja skal det være 1 liden Saae (alle som har løst kryssord vet hva en så er)Andre lina ser ut til å være riktig.I tredje linja tror jeg det må være 2 trau i starten.I 6. linja skal det være 1 MeelKar (mjølkar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bra, Finn! Og apropos Donald Duck; jeg søkte som postelev for nesten 48 år siden, og ble innkalt til Trondheim til intervju, der de faktisk også hadde med en psykolog (allerede på den tiden). Til slutt ble jeg spurt om jeg leste Donald Duck. Da jeg svarte bekreftende på det, syntes saken å være klar, og der (i Posten) ble jeg helt til juli i fjor.Og nå ut for å teste været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.