Gå til innhold
Arkivverket

[#84373] Johanne Olsdatter fra Spind?


Gjest Leif Ingar Heimlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Ingar Heimlund

HeisannJeg leter etter eventuelle opplysninger vedr. Johanne Olsdatter (Spinnanger?) fra Spind. Hun giftet seg med Mads Johnsen N. Harbakk i Fjotland juni 1814 Lenke Mads var født 1779 i Fjotland, og relativt god oversikt over hans forfedre, men Johanna er 'helt ute i det blå'. Jeg finner henne ikke igjen i Spind og finner heller ingen som samsvarer i FT 1801 heller, så hvis noen ute der kan hjelpe meg med dette vil jeg være veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter B. Svindland

Hei Om det kan være til hjelp kalles moren Ane Johanne når sønnen John døpes i 31.mai 1814 i Fjotland. Lenke Ser ikke faddere fra morssiden heller. Tok en rask titt i Fjotlandsboka før jeg sprang på jobb, men fant bare sønnen John (Jo Massen Harbakken 1814-1902) mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden navnet altså kan være Anna (Ane) Johanne – (Olsdatter), så kan man joprøve å ”lufte” denne dåpen fra kirkeboka i Farsund –siden ingen andre kandidater er lagt fram:Anne Johanne døpt 10.feb.1788 med OLE HELGESEN som far. (NB: Døpt i Vanse kirke.) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=869&idx_id=869&uid=ny&idx_side=-19>Lenke .At jeg trakk fram dennee skyldes at Ole Helgesen ser ut til å stå fram som far ved en barnedåp i Vanse, - ført i KB for SPIND 16 desember 1792, da tvillingene (?) Ole og Aaselena døpes. Lenke . (Men her har jeg lesetrøbbel og er ikke i stand til å tyde bosted og mye annet).Aaselena ser ikke ut til å være i live i 1801, men jeg tror familien nå (1801) bor på Skjoldnes i Vanse prestegjeld, sør for Farsund, ved fjordinnløpet mot byen, vis a vis Spind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Ingar Heimlund

oi spennende, takker for all hjelp vedrørende (Anne) Johanne Olsdtr. da jeg har lett i mange år uten resultat, å alle spor er gode spor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Det er ein Ole Helgesen som blir født på Udland i Lyngdal nov. 1739, foreldre Helge Olsen Udland og Asgjer Olsdatter Grøvan. Dei flytta til Østre Vintland, der dei var noe år. Helge Olsen døde 1846, og Asgjer døde på Grøvan 1864.Det er ein Ole Helgesen som gifter seg 16 jan 1773 i Vanse med Stine Jacobsdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9881&idx_id=9881&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Er kausjonisten Hans Skjoldnæs? Når Sara blir døpt 23 mai 1773 er adressen Eikvåg Lenke og ved Berte Chatrine des 1776 er adressen Farsund Lenke. Inger Kirstine født 28 des 1781 i Eikvåg Lenke, og Torbor Golene født 25 mars 1784 i Eikvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Bygdebok for Lista er ikke alltid like lett å finne frem i og langt fra alle som har vært bosatt der er omtalt. Jeg finner imidlertid en Ole Helgesen omtalt som bosatt i Eikvåg. Det fremgår at han bodde i Mellomviga som ifølge innledningen til kapittelet om Eikvåg ligger under gården Skjoldnes. På side 19 i bind 2 av bygdebok for Lista nevnes Ole Helgesen Mellomviga/Eikvåg som gift 1760 m. Kirstine Jakobsdatter Øygarden under Lunde. På side 238 i samme bygdebok nevnes det for øvrig at Ole Helgesen fikk bygselbrev på ei hustomt i Farsund 1774.Gårdsnavnet som nevnes i innlegg 3) ved barnas dåp er 'Egvog' - det vil si Eikvåg. Innførselen 16.12 1792 gjelder ikke tvillinger. Det er barnet Ole som er 'Ole Helgies: Egvogs' sønn. Åselena er 'Thore Torgies: Lyngsvogs' datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Ingar Heimlund

I Listaboka b. 2 s. 282-283 finner jeg igjen Ole Helgesen (Heljesen)som ble gift 1.) med Stine Jacobsdatter (d. 1776 36 år gml.), som du påpeker i 1773 og gift 2.) med Åsille Olsdatter d. 1809 52 år gml. (litt merkelig her da hun er oppgitt til å være 53 i FT 1801) barn i ekteskapeneav 1 gifte;1.) Sara 1773- 1841av 2 gifte; 1.)Inger Kristine f 17822.) Torborg Golene f. 17843.) ANNA JOHANNE f.1788 g. 1814 (hvis riktig Anna Johanne) med Mads Jonson N. Harbakk fra Fjotland4.) Ole f. 17925.) Åsille Christine f. 1795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

At ikke familien finnes under Skjoldnes i bygdebok for Lista, er vel fordi de har bodd på strandstedet Eikvåg og er omtalt der. Deler av strandstedet var på Husebys grunn, mens Mellomviga, matrikkel nr. 39, der Ole Helgesen bodde, var på Skjoldnes grunn. Eikvåg hørte under Farsund sogn og familien er gjerne kirkebokført der fra da Frelserens kirke (Farsund) ble vigslet 1785. I folketellingen 1801 er familiene i den delen av Eikvåg som er på Skjoldnes grunn, ført under Skjoldnes. Flere naboer var fra andre steder, så som Arendal og Kristiansand.I folketellingen 1787 for Farsund by, er det under Eikvåg registrert Ole Mellomvig med hustru, 1 sønn og 3 døtre.Det står i bygdeboken at Ole Helgesen også er kalt Ole Joddan og at det er skiftet etter ham i 1815 og da nevnes kun barna Sara, Torbor og Cille. IKKE Anna Johanne. Når hun heller ikke er med familien i FT1801, selv om det finnes flere tjenere i prstegjeldet som er 12-13 år, er vel dette blindspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Ingar Heimlund

Stemmer det at Ole Helgesen er kalt Ole Joddan men på side 283, venstre kolonne ca 12-13 rader ned er resten av barna listet fra hans 2 gifte med Åsille Olsdatter (hvor kom hun fra?). Bygdeboka lister de 5 barna som jeg nevner i innlegg 9. (jeg glemte rett og slett å liste sønnen Helge olsen i innlegget, beklager det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter B. Svindland

Hei igjen Anne Johanne Olsdatter dør 15.juli 1847 og oppgis da å være 66 år. Da skal hun være født rundt 1781 Lenke Det vil si 7 år avvik fra den Anne Johanne som er datter av Ole Helgesen (døbt 10.feb. 1788). Har ofte sett avvik på alder etter som hendelser kommer i kirkebøkene, men dette virker lite sannsynlig å være samme person. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg forstår meget godt skepsisen til Petter. 7 års avvik er jo mye. – Og Per antyder vel allerede i innlegg 10, med god begrunnelse, at ANNA JOHANNE f.1788, - datter av Ole Helgesen kan være et villspor, - selv om han gjør et poeng av disse navnene OLE og HELGE på Jåddan.Men før jeg legger dette helt til side må jeg spørre noen med lokal geografikunnskap:Hvordan ser denne geografiske trekanten ut i m.t.p. avstander:Udland i Lyngdal - Urstad i Hegebostad – og Jåddan i Hegebostad ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Ingar Heimlund

ah da er nok det rett Anne Johanne, hun giftet seg med Mads Jonson N. Harbakk i 1814 og fikk 5 barn i alt med han, så vi kan nok utelukke Anne Johanne fra Eikvåg. Antar 'den anne Johanne er død før FT i 1801 da hun ikke nevnes der sammen med Ole,s andre barn som bor hjemme da, og heller ikke ved skiftet etter Ole Helgesen i 1815. Hvor kan da 'min Anne Johanne være fra? Både i Fjotland Gard og Ættesoge og i Sirdalsboka står det Spinnanger og Spind. Uansett; vil jeg takke for all hjelp hittil til dere bidragsytere, det er alltid en glede å kunne henvende seg her ved problemstillinger i slekta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter B. Svindland

Hei. Jeg er redd jeg er årsak i den oversettelsen..... Ved usikre ord eller deler av ord har jeg skrevet __ . Hvis du ser nedenfor er 'Spind' skrevet nesten tilsvarende begynnelsen av gårdsnavnet, noe som mest sannsynlig da må være ment 'Spinanger'. Det er ingen andre gårder i Spind som er i nærheten av denne stavemåten. mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter B. Svindland

Hadde forøvrig en 'tjætt' med en slektsforsker i Fjotland, Johannes Risnes. Han skriver til meg: Hei. Eg har nok ikkje noko konkret å bidra med om Johanna, som ho blir kalla i Fjotlandsboka. Mass og Johanna har borna Helga, Jo, Helga, Gase og Olav etter Fjotlandsboka. Normalt skulle eldste dottera vera kalla det same som mormora, men her stemmer det med farmora. (Så er det ei dotter (død) som ikkje har blitt med i Fjotlandsboka?) Her ser det ut til at namna Helga, Jo og Gase er 'Fjotlandsnamn'. Gase er namna til bestefar og bror til Mass. Mass har namnet etter bestefaren på morssida. Så er jo og far til Johanna kalla opp att, Olav (Ole). Så her manglar vi ei dotter for å få namnet på mor til JohannaJohannes mener at 7 års feilmargin på fødselsdato godt kan være innenfor 'normalen' mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Ingar Heimlund

Ok, sett at det ligger innenfor normalen da, selv om det er mye. Men hva kan da være forklaringa på at hun 1.) ikke er nevnt med familien i 1801 og 2.) ikke er nevnt under skiftet etter Ole Helgesen i 1815? og tusen takk for hjelpa med denne 'nøtta' her. Vi er flere etterkommere etter Anne Johanne som har klødd oss mye i hue over henne :) Setter stor pris på denne hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Når er yngste barn til (Anne) Johanne Olsdatter født? Hvis det er 1825 eller senere er hun neppe født så tidlig som 1781.Har du lett etter Anne Johanne Eikvåg i døde i Fasund (fortrinnsvis før 1801)? Jeg ser ingen konfirmerte fra 1800 og de neste årens i Vanse prestegjeld som heter Anne Johanne.Har du funnet farens (Ole Helgesens) skifte i 1815, slik at man kan sjekke originalkilden? Finnes det skifte etter moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Ingar Heimlund

Yngste barnet ble født i 1822, så Anne Johanne kan da være rundt 40 år gammel, som en kuriositet var min farmor 46 da pappa ble født:) Jeg leste det som sto i bygdeboka vedr. skiftet til Ole Helgesen, og syns bare det er påfallende at begge de to yngre barna (Anna Johanne og Ole) ikke er nevnt verken i 1801 eller i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Ingar Heimlund

Yngste barnet ble født i 1822, så Anne Johanne kan da være rundt 40 år gammel, som en kuriositet var min farmor 46 da pappa ble født:) Jeg leste det som sto i bygdeboka vedr. skiftet til Ole Helgesen, og syns bare det er påfallende at begge de to yngre barna (Anna Johanne og Ole) ikke er nevnt verken i 1801 eller i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.