Gå til innhold
Arkivverket

[#84391] Elisabeth Larsen og Hans Andersen


Gjest Lise Gimming Sønderland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Gimming Sønderland

Hei!Jeg har i lengre tid lett etter min tippoldemors aner. Navnet er Elise Andersen og står oppført som født i 1856 i Wermland i Sverige. Hun giftet seg med Tomtearbeider Hans Andersen født 1847 i Eidskog og fikk tre barn. Ifølge 1900 folketelling for Christiania bor de i Rusløkkveien 46 Ser ved Helgas dåp at hennes tidligere navn var Elisabeth og født Larsen. (Navnet virker ikke så veldig svensk, så kanskje det kan være Larsson el Larsdotter).Barna:Karl Edvard Andersen født 3 feb. 1880 (finner ikke dåpen og konfirmasjon). Død 6 sept 1956 gravlagt på Østre gravlund- Østre aker kirke. Det er Karl som er min oldefar.Helga Marie Andersen født 7, mars 1891 Johannes kirken konfirmert oktober 1905 i samme kirke. .Her er dåpsinnførsel for tvillingene Hanna Elida og Lilly Caspara født 10/1-1896 Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. I 6 (1891-1899), Fødte og døpte 1896, side 176. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5435&idx_id=5435&uid>Lenke =ny&idx_side=-181 Morens navn er Elisabeth Larsen.Hanna Elida dør 4/6-1896 Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. IV 3 (1885-1896), Døde og begravede 1896, side 252. Lenke =ny&idx_side=-264En sønn til som ikke er oppført i 1900 Oscar Ludvig Henry, mulig død som barn Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. I 5 (1881-1891), Fødte og døpte 1886, side 232.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Gimming Sønderland

Må si jeg er sjokkert....Andersen navnet jeg ble født med er jo egentlig ikke fra min familie. Noe så spennende!Tusen Takk!Jeg klarte ikke helt å tyde navnet til Elisabet. Det virket som hun hadde et fornavn til og hennes etternavn var Winkberg eller Wenberg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Gimming Sønderland

Siden jeg nå har fått en ny oldefar, så lurer jeg på om det er riktig at navnet på far til Karl Edvard er Edvard Nilsen. Det står ikke at det er uekte barn, så da må det være en vielse her også og eventuelt et dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Karl Edvard er født utenfor ekteskap - do (ditto) betyr at han i likhet med foregående barn var uekte født.Mor var 'pige' dvs ugift, mens faren var en gift mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det er vel en ny tippoldefar du har fått? Og det står nok at han var født utenfor ekteskap - moren var Pige, og faren (din tippoldefar) var gift mann Edvard Nilsen. Han var maler og 28 år gammel, altså født ca.1852.Her er en kandidat ved folketellingen 1900 - malermester Edvard Nielsen, født 1851 på Hokksund i Eiker og bosatt i Rosenkrantz' gate 13 i Kristiania - Lenke. Han er gift med Ellen Kirstine, og parets eldste hjemmeboende barn er datteren Anna Elvine, født 1879 i Kristiania.Det er mulig du kan finne flere opplysninger om barnefaren i bidragssakene. Kanskje fikk han en form for straff i og med at han var gift med en annen kvinne enn barnemoren - en slik sak vil en isåfall kunne finne i ekstrarettsprotokollene fra Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er den samme Edvard Nilsen i 1885 - Lenke . Han er malersvenn og oppgis født i Eiker i 1853, og han bor i Motzfeldts gate i Kristiania sammen med kone, to døtre og en sønn.Jeg presiserer at det slett ikke er sikkert at dette er den samme Edvard Nilsen som i 1880 ble far til Karl Edvard - men en mulig kandidat er han jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her blir malersvenn Edvard Nilsen og hustru Ellen Kirstine Olsens datter Anna Elvine døpt - se nr.6 nest nederst på denne siden Lenke (Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 7 (1878-1888), Fødte og døpte 1880, side 63). Hun var født 10.oktober 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ungkar og malersvenn Edvard Nilsen, født 1851 på Hokksund, og pige Ellen Kirstine Olsen, født 1855 på Vestfossen, giftet seg 3.august 1879 i Grønland kirke - se par nr.100 nederst på denne siden Lenke (Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 6 (1877-1886), Ekteviede 1879, side 60).Enkel hoderegning tilsier at Karl Edvards mor Elise var gravid allerede på dette tidspunktet. HVIS det er denne Edvard som er barnets far, var han altså ikke en gift mann på unnfangelsestidspunktet. Og igjen: HVIS dette er riktig Edvard, har han fått to barn med fire måneders mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Gimming Sønderland

Det sto ved dåpen til Karl Edvard under anmerkninger ' Gift med en annen' så i og med at det står slik har han blitt gift etter unnfangelsen. Tror vel at dette er riktig mann, det stemmer jo med alderen som sto ved dåpen.Har funnet ham på folketellingen 1865 i Eker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Vel, helt sikre kan vi ikke være - det kan være flere malere med et såpass vanlig navn i Kristiania på denne tiden.Forhenværende malermester Edvard Nielsen døde 7.april 1935, og her er han i registeret til dødsfallsprotokollen [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27246/47>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27246/47 (Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister 35 , 1935-1935). Ytterligere opplysninger om arvingene finnes i Oslo skifteretts dødsfallsprotokoll B19, avd.I for 1935 under løpenummer 470, men jeg kommer dessverre ikke inn i den digitaliserte utgaven av protokollen nå. (Nå hadde ikke u-ektefødte barn født i 1880 arverett etter sine fedre, så det er uansett høyst tvilsomt om Karl Edvard vil være oppført der.)Edvard Nielsen (født 3.mai 1851) ligger begravet på Vestre Gravlund i Oslo - i samme grav som Anna E. Nielsen (født 10/10 1879, død 1947), Ester E. Nielsen (født 28/12 1898, død 29/9 1963), Emmy Knudsen (født 16/4 1889, død 18/10 1971) og Edvin R. Nielsen (født 28/1 1896, død 28/7 1975) - jfr. DIS' gravminner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er Edvard Nilsen med familie ved folketellingen 1910 - Lenke . Han er enkemann og malermester, og han bor fremdeles i Rosenkrantz' gate 13. Tre ugifte døtre og en ugift sønn bor sammen med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Når det gjelder dødsfallsprotokollen fra 1935 (jfr. mitt innlegg 15), ser jeg i Digitalarkivets beskrivelse av tjenesten med digitaliserte skiftedokumenter (Lenke) at ''Da opplysninger om adopsjon forekommer i dette materialet, kan ikke dødsfallsprotokoller fra 1935 eller senere vises'' .Du vil imidlertid få tilgang til dem på mikrokort på Riksarkivets lesesal - men, som sagt, Karl Edvard vil uansett neppe være oppført som arving etter Edvard Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Gimming Sønderland

Nå har jeg fått mye nytt å gnage på.....Tusen takk!Når det gjelder min tippoldemor Elise, som egentlig heter Ragna Elisabeth Wenberg eller Weinberg, lurer jeg fortsatt på hvordan jeg skal finne fram til hennes røtter. Så at hennes far heter Lars Wenberg. Hvordan lete i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ja, hun ''druknet'' litt etterat din nyerhvervede tippoldefar dukket opp! Jeg synes du skal opprette et nytt tema med overskriften ''Ragna Elisabet Wenberg, født i Sverige 1856'' og oppgi de opplysningene som du har om henne - gjenta gjerne mye av det du skriver i ditt første innlegg her i denne tråden. En slik overskrift vil tiltrekke seg oppmerksomhet fra de mange Sverige-ekspertene som leser og svarer i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er lysningen av ekteskapet mellom Hans og Elisabet - se øverst på denne siden Lenke (Oslo fylke, Trefoldighet, Lysningsprotokoll nr. 3 (1878-1888), Lysninger 1881, side 57). Dessverre gir den ingen opplysninger om hvor i Sverige hun kom fra. Det er verdt å merke seg at navnet Ragna er strøket over. Det kan også se ut som det står Winberg, ikke Wenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er Hans og Elisabet i folketellingen 1910 - Lenke . De bor i Huitfeldts gate 36 b sammen med datteren Lilly (født 1886). Elisabets fødselsdato er 6.februar 1856. Denne opplysningen må du ta med i en eventuell ny tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Kullarbeider Hans Andersen døde 72 år gammel den 28.august 1928 på Ullevål sykehus. Han etterlot seg enken Elisabeth og tre myndige barn. Dødsfallet var anmeldt av datteren Helga Jensen. Se nr.1228 på venstre oppslagsside i dødsfallsprotokollen her - http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27310/89 (Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 10 , 1919-1921).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Enken Elisabeth Andersen døde den 12.februar 1920, 64 år gammel, og hun etterlot seg tre myndige barn, deriblant blikkenslager Karl Andersen i Kirkegårdsgaten 21 - se den øverste innførselen på høyre oppslagsside her http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27310/149 (Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 10 , 1919-1921).Når det opplyses at både Hans og Elisabeth etterlater seg tre myndige barn, må vi tro at dette dreier seg om de samme tre barna, og at Karl altså er blitt regnet som sønn av Hans Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Enken Elisabeth Andersen døde den 12.februar 1920, 64 år gammel, og hun etterlot seg tre myndige barn, deriblant blikkenslager Karl Andersen i Kirkegårdsgaten 21 - se den øverste innførselen på høyre oppslagsside her http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27310/149 (Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 10 , 1919-1921).Når det opplyses at både Hans og Elisabeth etterlater seg tre myndige barn, må vi tro at dette dreier seg om de samme tre barna, og at Karl altså er blitt regnet som sønn av Hans Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.