Gå til innhold
Arkivverket

[#84392] Tarald Taraldsen Gramstad, Stavanger, Emigrerte ca. 1883, Levende etterkommer?


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Tarald Olai Taraldsen, f. 14.09.1854, dpt. 01.10.1854 i Stavanger domkirke. Foreldrene hans var gbr. Johan Tobias Taraldsen Gramstad og Anne Dorthea Olsen. Tarald var den eldste av 9 søsken hvorav 7 vokste opp.I folketellingen for Stavanger 1875 står det: Merknader: Johan Tobias Gramstad er sammen med sin Søn Ludvig Gramstad rømt til New York 1875. Tarald Olai Gramstad er rømt i New York 1874.Nå kom i alle fall faren tilbake og drev gården på Eiganes, men sønnene er innført som bosatt i New York da det avholdes skifte etter faren i 1897. Da jeg hadde feil Tarald her i mitt siste tema, beklager jeg det, og håper på at noen kan hjelpe meg med den 'rette' Tarald.Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er en vielse i Stavanger 26. des. 1882: Tarald Olai Johansen og Anne Marie Larsen Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Ministerialbok nr. A 19 (1879-1900), Ekteviede 1882, side 38. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3665&idx_id=3665&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Tusen takk, Lars. Jeg fant nemlig dorslovelsesinnførselen i kirkeboka, men da bare med hans navn, derfor tenkte jeg at det kanskje ikke ble noe av det hele. Dette er spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Tarald og Anne døper en sønn i Stavanger i 1883 Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Ministerialbok nr. A 19 (1879-1900), Ekteviede 1882, side 38. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3665&idx_id=3665&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det finns många Taraldsen i vigselregister etc i New York, men nästan inga i census där man kan se deras ålder och födelseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Som sjømann er man vel kanskje ikke registrert i emigrasjonsregisteret nødvendigvis? Men familien burde vel være registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jo, skipslistene finnes i Immigration-basen på Ancestry.com, men i dette tilfelle rømte han fra skipet og er derfor kansje ikke registrert.Derimot kan han og rømmingen fra skipet i New York være notert i mannskapsrullene for Stavanger for 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Immigrasonsbasen på Ancestry.com, er det en betalingstjeneste, eller? Hvordan finner jeg mannskapsrullene? Jeg finner i sjømannsruller for Stavanger at Tarald Olai mønstret på i 1876 og mønstret av i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Ved vielsen er han innført som Johansen, så det kan jo hende at han kalte seg det videre. Han skulle da bo i New York. Kanskje det er noen som har tilgang på folketellinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Taralds yngre bror, Søren Taraldsen, dro også til Amerika, og han endret nevnet sitt til Ben Johnsen, mer vet jeg ikke om ham. Men kanskeje tarald er lettere å finne gjennom Søren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.