Gå til innhold
Arkivverket

[#84396] Ole Christopherson/Kari Knutsdotter - Bergen 1770-1790 - so Hafslo -borni deira?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Ole Christopherson (51) og Kari Knutsdotter (52) er i 1801 innerstfolk på Urnes i Hafslo (Lenke). Dei vart sidan husmannsfolk i Kinserdalen under Urnes der Ole døydde i 1823.Eg har identifisert Ole Christopherson som døypt i Hafslo (Kjørlaug) 14.2.1751. Han flytte i ung alder til Bergen og gifte seg i Krosskyrkja 16.9.1781 med denne Kari Knutsdotter, som eg ikkje kjenner opphavet til. Eg finn tre søner fødde i Bergen:* Christopher Olson, fødd Nykyrkja 24.8.1777* Knut Olson, fødd Krosskyrkja 4.6.1884* Johannes Umdahl Olson, fødd Krosskyrkja 3.8.1786Eg ser ikkje noko til nokon av desse gutane i Hafslo, so no er spørsmålet:** Kvar vart det av desse gutane?** Er det mogeleg å identifisera mori, Kari Knutsdotter?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er ikke sikkert jeg kan bidra med så mye, men legger ut det jeg har 'syslet med':Ser at eldste sønn var uekte født - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=dp12011668&gardpostnr=53432&personpostnr=157368&merk=157368#ovre>LenkeOle Christophersen var soldat Zibrantsens – hva nå enn det betyr....Sønnene til Ole og Karen het Christopher, Knud og Johannes. I 1801 var Karen 52 år gammel, fca. 1749. Eldste sønn ble døpt i Nykirken. Jeg finner denne dåpen i Nykirken i 1749: Karen, datter av Knud Andersen og Anna Johannesdatter: LenkeHer er samme dåpen med faddere: LenkeDe hadde også en sønn Abraham Andreas, døpt 1746 i Nykirken - Lenke Da sønnen Knut ble døpt i Korskirken i 1784 var Ole musketer. Blant fadderne finner jeg en Andreas Knudsen og en Knut Olsen Dahl - Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1784, side 213. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeSer at det var et par korporaler og en sersjant blant fadderne til sønnen Johannes Umdahl i 1786 (nederst på venstre side, drenge) - Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1788, side 234. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeMen så finner jeg denne parykkmakeren i Nykirken som har to barn til dåpen der, hhv 1788 Lenke og 1789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.