Gå til innhold
Arkivverket

[#84407] Johan Høyer gift 1785 i Bergen


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

Takk skal du ha for oppklaring, Terje ;-)Da har vi altså fått oppklart at pta at Wilchen er et lite brukt navn i Norge; så er der to personer i ca samme tidsrom som kan kalles Wilchen Høyer. (Ser at Wilchen brukes en del i Sogn og Fjordane)Går ut fra at det er snakk om Kinn i SF og ikke i Nord-Norge? Ser at datoen for ekteskap Lexau Høyder gifter seg 2. JULI 1765 KinnEr det ett eller annet sted i området som kan forsvare bruk av navnet Høyder.. altså en som har gård på Høydene? Eller er det samme navn som Høyer?Kan man se noen sammenheng mellom Wilchen med skifte 26. nov 1762 og han som dør i 1784? Kjenner man til en Abraham som er far til Wilchen?Kan Abraham komme fra Møre og Romsdal å være født ca 1642 gift med Boel Jonsdatter?Bare noen strøtanker for å kunne se sammenhenger,God søndagKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Abraham Høyder finnes herSogn og Fjordane, Heile fylket¤¤¤ Fødd Reg Rolle Førenamn Etternamn Bustad Kjelde [1739] 1779 Abraham Høyder Kvalstad Skifteregister, Sunnfjord 1677-1845,men jeg får ikke åpnet lenken - altså født 1739 og skifte 1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fint med originalskiftet etter Abraham Vilchensen Høyder og hans arvinger listet opp. Men er han født i 1739, slik som jeg antar i innlegg 27? Hva står med liten skrift øverst i andre kolonne foran og etter Mette Malene Høyder? Kan det være slik at det er en sammenblanding av navnene Høyer og Høyder som gjør det så vanskelig å få oversikt? Eller er Høyder en skrivemåte for Høyer? Dette er et problem som vi må forsøke å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takker, Arne. Jeg fortsetter mine funderinger. Hvor ligger denne gården Qvalstad/Kvalstad? Navnene er ikke vanskelig å lese, men hva står foran Jan Høyder, myndig og Abel Vilchensdatter gift med Conradus Lange i Bergen? Hvor sunnfjordsk er navnene Hendriche og Wilmiche, synes de peker mot Bergen? Nå er ikke jeg lokalkjent i området så det kan være at Bergen er like i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg er litt usikker på hvor denne Kvalstad-gården lå/ligger, men sikkert ikke så langt fra Florø.Kan det være denne Abraham det er skiftet etter?:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1767, side 355. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-340>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, det ser ut som du har funnet riktige folk, navnene kjenner vi igjen. Flott! Nå er det om å gjøre å sette puslespillet sammen - håper på hjelp og oppklaring av Høyer/Høyder.Gården må ligge på Svanøy - ser det ut som. Svanøy hovedgård er det mange bilder av, men finner ingen av Kvalstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Nei, dette er ikke lett. Kan man finne ut hvem som bor på gården i 1701- og 1801-tellingen? Har prøvet, men får det ikke til.I innlegg 28 er det nevnt en Wilmeche Margrethe Høyder 21 år.Er det samme kvinne som er nevnt i dette skiftet [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=24030&sok=høyer&nr=12&antinnlegg=2&startnr=&antall=&spraak=#anker?>LenkeEr altså interessert i å finne ut om det er samme navn med ulike skrivemåter. Originalskiftet skal være her, men jeg klarer ikke å lese det, selv om jeg ønsker aldri så mye Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ytre Sogn sorenskriveri, Skifteprotokoll A 14 , 1809-1813, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Register.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24174/539Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Her er cailien til Anne Eriksdtr. Høyer:Descendants of Elias Andersson Bolset 1 Elias Andersson Bolset b: 20.11.1732 in Bergen, Hordaland d: 1770 in Bergen, Hordaland Baptism: 26.11.1732 Bergen, Hordaland .. Anna Eriksdtr. Høyer b: 1732 in Bergen, Hordaland Baptism: 05.12.1732 Bergen, Hordaland 2 Arendt Johannes Eliasson Andersen b: 23.02.1758 in Bergen, Hordaland Baptism: 26.02.1758 Bergen, Hordaland .... Barbara Catharina Annaniasdtr. Magnus b: 1761 in Bergen, Hordaland 2 Else Margarethe Eliasdtr. Andersen b: 08.09.1760 in Bergen, Hordaland d: 05.07.1814 in Bergen, Hordaland Baptism: 14.09.1760 Bergen, Hordaland .... Sivert Pederson Eikemo b: 1736 in Bergen, Hordaland d: 1801 in Bergen, Hordaland Baptism: 03.07.1736 Bergen, Hordaland 2 Anna Carine Eliasdtr. Andersen b: 07.05.1763 in Bergen, Hordaland Baptism: 12.05.1763 Bergen, Hordaland 2 Jørgen Nicolai Eliasson Andersen b: 25.09.1766 in Bergen, Hordaland Baptism: 28.09.1766 Bergen, Hordaland 2 Andreas Eliasson Andersen b: 01.02.1770 in Bergen, Hordaland d: 1773 in Bergen, Hordaland Baptism: 04.02.1770 Bergen, Hordaland 2 Erik Eliasson Andersen b: 01.02.1770 in Bergen, Hordaland d: 1770 in Bergen, Hordaland Baptism: 04.02.1770 Bergen, Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for mange interessante innlegg. Jeg ser at det tjener til en kartlegging av Høyer familiene på Vestlandet. Og jeg tror 'ganske sikkert'?? at noen av de som er Høyder; begynner å kalle seg Høyer senere???Går vi tilbake til starten på tråden - så står vi altså med en forlover ved navn Henrich Høyer. Og undervegs har da spørsmålet kommet opp: Kan Henrich Vilchen Høyer være far til Johan Høyer - og/eller være forloveren. Og et nytt spørsmål: Er Henrich sønn til Wilchen som var gift med Mette Malene Lexau / en kone med ukjent navn.Forteller skiftene noe mer av verdi enn det vi har satt ord på her?Takk for masse spennende som her fremkommer.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Inger. Abraham Wilchensen Høyder dør på Brandsøy. Det er skifte etter han 1797? Protokoll 15 side 493. Se skiftet det har mange gode detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Familien selvfølgelig!Elias Andersson var sønn til Anders Antoniusson Bolset og Gunnilde Eliasdtr. Årdal frå Jølster.Opphavet til Anne Eriksdtr.Høyer har jeg ikke funnet ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Virker meget sannsynlig at det er 'vår familie' som nevnes i 43.Alder er selvsagt feilført uansett hvem det er. Man får ikke barn i femårsalderen.MEN: et interessant spm: Er tjenestejenta (Henrica Wilkensd Tieneste pige 25 Ere ugifte) halvsøster til husbonden? Altså fra farens Lexau ekteskap. Jeg synes det virker sannsynlig. Henricha Sophie Høyer må jo være født etter 1765.Takk igjen for mange opplysende innlegg, selv om jeg føler meg litt handicappet i forhold til en del av dere... når det gjelder lesing av en del gamle skrifter.Kjell (som ikke kan dekke seg bak at han er ung heller ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jo, det er vel mest sannsynlig slik du beskriver det. At skiftebehandlingen ble foretatt på gården Kvalstad kan jo ha hatt rent praktiske årsaker, - kanskje lettere tilkommelig og/eller bedre husrom.Mon tro om dette er Abraham i 1801? Noen år feil i denne tellingen er jo ikke uvanlig:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Der dro innlegget avsted før jeg var helt ferdig. I siste lenken til Arne er det nevnt vinhandel og da ser vi vel en sammenheng her. Se innlegg 28, skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Der dro innlegget avsted før jeg var helt ferdig. I siste lenken til Arne er det nevnt vinhandel og da ser vi vel en sammenheng her. Se innlegg 28, skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Kjell (44) - du skriver der 'Altså fra faren Lexaus ekteskap'Faren var vel Wilchen A. Høyer/Høyder gift i 2. ekt med Mette Lexau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.