Gå til innhold
Arkivverket

[#84408] Landsfængsel og arbeidshus for Kvinder.


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Hvor skal man henvende seg for å finne ut mer om en person som i FT 1910 befinner seg i Landsfængsel og arbeidshus for Kvinder i Storgate 33 i Kristiania. Samme person er også registrert på en annen adresse i Kristiania.Etter hva jeg har funnet ut var dette et fengsel for Kristianias 'løse fugler'. Er det noen som vet noe mer om dette stedet? Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Det er hva som kalles for Tukthuset i Christiania og som I 1885 ble opphørte Kristiania tukthus ved at institusjonen ble omdøpt til Strafanstalten for Kvinder i Kristiania, som siden ble til Landsfengslet for Kvinder. Det er det som siden flyttet til Bredtvet i Aker og ble til kvinnefengselet...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Utifra lenken ser jeg at det er riksarkivet som har arkivet, men det står tidsr.1736 - 1885 .Hva med året 1910? Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du vil finne interessant lesning i denne masteroppgaven - Lenke . Fra s.99 og utover oppgis det hvilke kilder som er benyttet, både trykte og utrykte, og der vil du nok finne mange tips til hvor du kan lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Arne og Tore . Tusen takk for flott informasjon,ser det er store muligheter til å finne ut mye om personen dette gjelder. Kan man ringe å forhøre seg eller er det bedre å reise inn selv og undersøke? Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg ville sendt en mail til Riksarkivet først. Gi så nøyaktige opplysninger som mulig om hva du allerede vet, og hva du ønsker å finne ut. Hvis det viser seg at det er mange opplysninger om vedkommende, vil det ikke være mulig å ta kopi av materialet, så da må du ta turen selv for å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.