Gå til innhold
Arkivverket

[#84412] Lovise og Olave født 1882 i Byrkjelo, Gloppen


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Min tippoldemor Ingrid Gustavsdatter Ulvestad fikk 30. mars 1882 tvillingene Lovise og Olave i Byrkjelo, Gloppen. Disse døde trolig som små. Ingrid og mannen Lars Peter reiste mye rundt. De bodde mer eller mindre fast i Skodje på Sunnmøre og oppholdt seg trolig bare en kortere periode i Gloppen. Jeg har bare andrehåndsopplysninger om disse tvillingene og skulle derfor gjerne hatt flere opplysninger om fødestedet er riktig, om hvor gamle de ble, og også hvor de eventuelt døde. Så langt har jeg ikke funnet noe i aktuelle kirkebøker, men vet heller ikke om jeg har lett i de riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

Takk for opplysningene så langt. Jeg har sett disse opplysningene før, men ikke tenkt på at disse tvillingene faktisk ble døpt på Ingrid og Lars Peters hjemsted, nemlig Skodje. Nå var det bare å slå opp i kirkeboka på Skodje og der sto de naturligvis innført. Nå har jeg i alle fall fått fødsel og dåp på plass, men vet fremdeles ikke noe om deres videre skjebne. Jeg har både opplysninger om at de døde som små, og om at minst en vokste opp. I tillegg sier en opplysning sier at en giftet seg på Sørlandet og en på Jæren. Her har det åpenbart vært en sammenblanding av opplysninger. Min farmor som ble født i 1886 fikk også navnet Lovise. Jeg tenker meg at hun er oppkalt etter Lovise som da kan være død en eller annen gang etter fødselen i 1882 og min farmors fødsel i 1886. Dette er en løs gjetning, men ganske sannsynlig. Familien levde delvis som reisende og det har vært vanskelig å følge dem og finne sikre opplysninger om liv og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.