Gå til innhold
Arkivverket

[#84425] Flint i Kristiansand og Mandal, midt på 1700-tallet


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg har pådradd meg en 'æresgjeld' til en slektning om å spore opp vedkommendes aner.I den forbindelsen dukker det opp en Jens Mogensen Flint. Første gang jeg har sett ham, er 31 7 1746. Da gifter han seg i Mandal, og paret er oppført oppført som Jens Mogensen Flint fra Kristiansand og Trinche Hermannsdatter Langøy.Paret får i alle fall en datter Hermine Marie døpt 18 2 1747 i Mandal. Denne Marie gifter seg med Elling Ellingsen Haugereid i Stokken og får i alle fall barna Elling i 1773 og Jens i 1783.Jeg er interssert i flere opplysninger om Jens - genealogisk og personalhistorisk.Mvh PerJeg har ingen formening om Jens var født i Kristiansand eller hvor han eventuelt skal ha kommmet til byen fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Vielsen står i Halse / Halse 1720 - 1753 s 72. En av forlovernde var fra Landøy, den andre het Niels Henrichsen Falck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg legger ved lenke til vielsen i Halse Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Halse i Halse, Ministerialbok nr. A 2 (1720-1754), Ekteviede 1746, side 72.En mulig søster til Jens Mogensen Flint, kan være Elisabeth Maria Mogensd. Flint som gifter seg i Kristiansand 1754. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=vi10011734&gardpostnr=699&personpostnr=1397&merk=1397#ovre>LenkeKan Mogens Jenssøn i Kristiansand være deres far! Jeg har en mistanke om at dette kan være Mogens Jenssøn sin kone, Sara Sigvartzdaater er gudmor til Sven Olsøn Flinch sitt barn. Dåp 18/7 1734 Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Takk skal du ha.Skiftet finner sted i Mogens Flintes hus. Jeg er usikker på om kona het Ragnild Jonsdatter eller Jensdatter, men heller mot det første alternativet. Barna var Jens Mogensen Flint 16 aar, Christian (med et lite forbehold) Mogensen Flint 14 aar og Elisabeth Maria 10 aar. Dette tyder på at Mogens ikke kan være identisk med den nevnte Mogens Jensen.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Ved dåpen til Hermine Marie bar Marie Langø. Fadderen var Aanon Giertsen, Gunvald Christensen Langø, Knud Farestad (med forbehold om tolkning, blekket er nesten usynlig), Sara Knudsdatter og Karen Hermansdatter.Det kan vel ikke ha vært så mange Hermann på Langøy i den perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ikke så mye nytt, men Jens Flint (Flinte) og Trinche får flere barn i distriket.1)Rachel 1749 (nesten øverst til høyre) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9595&idx_id=9595&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke: Lenke2)Magnus 1754 (venstre side) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke3)Lauretha 1755 (midt på venstre side)Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.