Gå til innhold
Arkivverket

[#84427] Elisabet Larsdotter Winberg født 6 februar 1856 fra Vermland i Sverige


Gjest Lise Gimming Sønderland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Gimming Sønderland

Jeg leter etter min tippoldemors aner. Navnet er Elise Andersen og står oppført som født i 6 februar 1856 i Wermland i Sverige Hun giftet 1 1882 seg med Tomtearbeider Hans Andersen født 1847 i Eidskog og fikk mange barn. Hennes første barn het Karl Edvard født 1880 og var født utenfor ekteskap. Far var en gift man med navn Edvard Nilsen fra Eker. Ifølge 1900 folketelling for Christiania bor de i Rusløkkveien 46 Ser ved Helgas dåp at hennes tidligere navn var Elisabeth og født Larsen. (Navnet virker ikke så veldig svensk, så kanskje det kan være Larsson el Larsdotter). Ved vigelsen ser vi a Elisabet heter Ragna Elisabeth Winberg. Faren til Elisabeth heter Lars Winberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg legger for fullstendighetens skyld inn noen lenker:Her gifter hun seg med Hans Andersen den 2.april 1882 - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5436&idx_id=5436&uid=ny&idx_side=-20>Lenke (Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. III 3 (1881-1891), Ekteviede 1882, side 16).Her er familien i 1885 - Lenke .Her er familien ved folketellingen 1900 - Lenke . Her oppgis Elisabet å komme fra Värmland.Og her er familien ved folketellingen i 1910 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Enken Elisabeth Andersen døde den 12.februar 1920, 64 år gammel - se den øverste innførselen på høyre oppslagsside her http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27310/149 (Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 10 , 1919-1921).Nå får vi håpe at forumets Sverige-eksperter og gode hjelpere med tilgang til svenske kilder klarer å finne ut hvor i Sverige Elisabeth kom fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Jag har letat och letat men inte hittat henne. Namnet Ragna är ganska ovanligt i Sverige, så kanske kom hon från gränstrakterna, eller hade norsk mor. Winberg finns det inte många i Värmland vad jag kan se. Jag hittar ingen Lars Winberg i folkräkningen 1880. Ingen Elisabet i Emibas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Gimming Sønderland

Hmm... tenk å ha en så håpløs tippoldemor. Jeg har funnet ut at en av hennes sønner gikk en kriminell vei.Adolf Carelius f 1882 satt i fengsel og døde ved henging for egen hand den 12 aug 1904... Tenkte bare kansje eple ikke faller så langt fra stammen....Kansje hun var omstreifer og opererte med flere navn...Etter å ha sagt dette må jeg jo si at etterkommere har skikket seg vel...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.