Gå til innhold
Arkivverket

[#84434] Varsel om endringer i debattene 1. februar


Gjest Anette S. Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Gullbekk

De fleste steder må vi logge oss på. Hva om vi venter med å klage til vi ser hvordan det blir? At de fleste registrerer seg på forhånd må vel være en fordel. Kommer vi alle på engang når DA starter den nye siden, kræsjer vel hele systemet. Sikerhetskodene er vanskelige å lese, men trykk på refresh til du får en du klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Lars Ove Wangensteen

Thorbjørn (74)Det som er litt merkelig er jo at jeg har lest utallige innlegg opp igjennom årene hvor mange har kritisert nåværende debattforum og kallt det gammeldags.Jeg er helt enig i at nåværende forum 'funker', men det kan bli så mye bedre, og det er det DA gjør noe med nå.Hvis man tar seg tid til å være nøye og følge alle instruksjonene ved registrering, så er jeg helt sikker på at ingen bør få noen problemer. Mange av de som har klaget i denne tråden har vist seg allerede å ha vært registrert før, og da sier det seg selv at man ikke kan registrere seg to ganger med samme e-post-adresse, brukernavn eller passort. Det er jo nettopp det som er sikkerheten!Den sikkerhetskoden nevt i innlegg 60 er veldig viktig i dagens datasamfunn. Den forhindrer at roboter 'skanner' internett etter brukernavnet, passordet og epost-adressene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hvis registreringen blir 'hengende' gikk den greit i andre forsøk for mitt vedkommende, men til de som sliter med feilmeldingen 'ugyldig sikkerhetstoken' kan det kanskje være en bokstav som er tolket feil i den kryptiske koden en skal plotte inn? Det er mange fora hvor en må logge seg inn med slike tegn for å bli registrert, nettopp for som Lars Ove sier at det ikke skal gå an å scanne nettet etter koder med roboter. I e-posten som forhåpentligvis er mottatt står det antagelig 'Klikk her for å aktivere kontoen din:' Merk da blått fra og med: http/osv, pass på at hele linja blir med og kopier den inn i adressefeltet, etterpå skal det vel normalt funke. Jeg føler meg sjøl klønete og må ha ting med te-skje, men dette syns jeg gikk greit. Ellers greier jeg ikke å tyde kode-bokstavene i 60, og noe lignende var de jeg fikk opp ved første forsøk også og som ble feiltolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Har nå registrert meg, mottok mail med påloggingsinformasjon, logget inn, alt OK så langt. Finner ikke noe sted for å logge ut. Hilsen Erik Noer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har nå utallige ganger kopiert denne aktiveringskoden og limt den inn i adressefeltet. Men hver gang kommer dette 'ugyldig sikkerhetstoken' frem. Jeg begynner å føle meg dum! Jeg har ikke problemer med å lese sånne kryptiske koder dere nevner, men jeg prøvde en ny registrering med samme kode og mailadresse (etter lang tids frustrasjon), da popper det opp en beskjed om at mailadressen er ugyldig.Dette gjør meg skikkelig frustrert, da mange forklarer meg at de fikk dette greit til. Det må være en feil i den registringslinken som vi må kopiere, da hos enkelte av oss. Eller er vi registrert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fremdeles er det ingen som har svart på hva 'sikkerhetstoken' betyr.Om det skulle det bety at koden er feil avlest så burde vel man ikke kommet så langt som til å motta lenka for aktivering.Jeg har prøvd å legge inn lenka både i Firefox og IE, men uten annet resultat enn feilmelding. Jeg har fått med meg alle tegnene i lenka, som forøvrig ikke er så veldig lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Berit (82)Fra Wikipedia:'Security tokens are used to prove one's identity electronically (as in the case of a customer trying to access their bank account). The token is used in addition to or in place of a password to prove that the customer is who they claim to be. The token acts like an electronic key to access something.'Den autentiseringskoden som sendes oss på epost er det tegnet / (token på engelsk) som identifiserer at akkurat du har adgang som bruker. Dette tegnet er tilsvarende det som er lagt inn elektronisk på et bankkort eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** eg lærde på sondagsskulen at en skal helst ikkje banne,får ikkje registrert meg desse hieroglyfane som en skal kopiere går ikkje inn.MEN NÅ GJEKK EG RETT INN HER -HAR ALDRI OPPLEVD AT EN IKKJE TAR LOGGE PÅ*** som det heiter på nynorsk: TIME WILL SHOW*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Liv (81) og Berit (82)Jeg ser dere har klart å aktivere kontoene deres. Dersom en da prøver aktiveringskoden på nytt, vil en få denne feilmeldingen.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

forts. av (84)Derfor er det som du sier, Berit, at om du har fått lenken/koden/'token' tilsendt på epost, så har du gjort alt det andre riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Oppdaget at når jeg går inn på FT1910 og prøver å logge på får jeg også feil.Jeg gikk via mailen fra DA og fikk feil sikkerhetstoken. Her går det fint å logge på med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** Eg glømte å sei i mitt innlegg 85 fylgjande:Dersom eg ikkje greier å kome inn her etter 1.febr så vil eg nytte høvet å takke alle som har hjelpt meg så fantastisk - eg kjem til å savne dykk !!!***mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Fortsettelse av 86.Glemte å si at den adressen med token som kommer pr. e-post etter registrering er for engangsbruk, akkurat som engangs pinnkoder i nettbanker. Deretter slettes koden i systemet og den vil ikke lenger gjenkjennes. Det er derfor en får denne feilmeldingen.For senere bruk går en til nettstedet som vanlig (for eksempel http://da.digitalarkivet.no) og logger inn ved å trykke på Logg inn oppe til høyre.Dersom en ikke logger seg ut, vil de fleste PC'ene huske at du er pålogget neste gang du kommer til siden. Denne informasjonen lagres i en såkalt cockie lokalt på hver enkelt PC.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Lars Ove i innlegg 61: Det er iallefall mulig å få rask hjelp i Telenor med å ringe 05000 hvis en har problemer, og ADSL-boksen har jeg enda. Jeg hadde noen problemer med ADSL fra Telenor også, men fikk god hjelp der de fleste gangene jeg ringte. Det gikk 2 dager fra jeg meldte feilen til kabelselskapet, før de på kabelselskapet forsøkte å hjelpe meg. Da måtte jeg først både ringe og gå dit igjen, og det er for lang tid enten feilen er gjort av dem eller av el-butikken som innstallerte e-postprogrammet. Jeg skulle jo bytte på grunn av at jeg trodde internett var inkludert i husleia til borettslaget, men der hadde jeg mistforstått. Sa derfor opp avtalen med Telenor før jeg flyttet. Hvis jeg bruker G-mail, finnes det en sted jeg kan ringe for å få hjelp om jeg skulle trenge det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det må finnes noen tusen referanser til debattema som bruker temaets nummer, evt som del av en lenke. Blir det mulig å finne igjen disse temaene vha nummer i den nye løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk registrert meg, men linken i mailen på Webmail er død(det går ikke an å komme inn på noe med å trykket på den). Det blir vel også for tungvint om man skal holde på slik hver gang en skal på debattforum på Digitalarkivet. Hvis jeg bytter e-postleverandør så får jeg vel uansett de samme problemene minst en gang til. Så da blir det nok takk og farvel for meg etter 01.02 her inne. Det blir for tungvint slik det legges opp til nå. Så da blir det nok mer aktivitet på Slektsforumet for DIS-Norge for meg, for der har jeg omsider kommet meg inn igjen iallefall. Det var moro så lenge det varte, og jeg har vært siden slutten av november 2002. Har hatt mye glede av svar her inne, og å kunne svare andre, men alt tar jo slutt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Anne-Lise (95)At lenken er 'død' er avhengig av innstillingene i enkelte epostprogrammer. Merk lenken du har fått tilsendt fra og med http og til og med skråstreken og trykk [ctrl] pluss [c] for å kopiere den. Gå ut av epostprogrammet og tilbake til en nettsde. Still markøren øverst i adressefeltet og trykk [ctrl] pluss [v] for å lime den inn der. Trykk [enter]. Da skal du komme inn etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Denne prosessen dere må gjennom nå er en engangsforeteelse. Når dere skal ha tilgang til debattene trenger dere kun logge dere inn uten noe e-postbekreftelse eller aktivering.Overgangen til ny teknologi har lenge vært planlagt. Jan Oldervoll som er mannen bak alle tekniske løsninger i Digitalarkivet, skal få en roligere hverdag og få sjansen til å pensjonere seg om han ønsker. Sålenge Digitalarkivet kjører på hans programvare er vi helt avhengig av ham. Lansering av 1910-tellingen i nytt søkeprogram var første trinn, i løpet av året skal det meste over i nye løsninger.Vi skal se om vi kan videreføre temanr som del av teksten, men det kommer helt an på hvordan disse tekstene blir konvertert. I de nye debattene vil all tekst være søkbare så forhåpentligvis blir temaene lett å finne tilbake til.Som påpekt av andre tidligere, mange av dere er registrert fra før. Dere som registrerte dere på 1910-tellingssidene da vi åpnet for det i desember, trenger ikke registrere dere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Jeg har ikke kommet inn med den lenken som ble sendt fra Digitalarkivet. Hver gang jeg prøvde fikk jeg opp Ugyldig sikkerhetstoken. Jeg gikk inn på hovedsiden 1910 tellingen og oppe til høyre står det Logg inn. Prøvde denne og kom rett inn uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Moen

Jeg har også fått mail med http...link som det ikke er liv i. Men jeg er ikke særlig datakyndig så jeg vet ikke hvordan man kopierer linken og limer den inn i webleseren. Føler meg litt dum når jeg spør om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.