Gå til innhold
Arkivverket

[#84436] Hølmen i Kvam, Oppland.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Hei, jeg er ute etter opphavet til Kari Syversdtr Myhrum. Kari får med Hans Arnesen Hølmen i Kvam i 1809 ein uekte sønn; Hans. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9252&idx_id=9252&uid=ny&idx_side=-113>Lenke Faddere er Anders Myhrum, Knud Brækken, Ole Hølmen, Mari Engum og Kari Hølmen. (Ole og Kari er trolig søsken av Hans Arnesen, Anders er kanskje en bror av Kari Syversdtr. Knud og Mari vet jeg ikke om passer inn som skyldfolk av mor eller far.) Kari og Hans blir gift i 1810, første par etter nyttår her; Permanent sidelenke: LenkeFolket på Hølmen i 1801. Lenke Derimot har jeg ikke greid å finne noen passende Kari Syversdtr. i 1801 i samme området.. Kari Syversdtr. dør på Hølmen i 1857. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Det kan være verdt å føye til at Hans Arnesen og Kari Syversdtr ikke ser ut til å ha fått flere barn, så vidt jeg har kunnet se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Det ser jo forsåvidt ikke så dumt ut det du fant der, den hadde jeg glatt oversett.. Ulempen ved at barn til husfaren ikke er oppført med farsnamn i folketellinga. Alderen er ikke helt i forhold til hva som er oppgitt ved dødsfallet, men ett par års slingringsmonn ved både folketelling og ved dødsfall så er det ikke så galt allikevel.Når jeg kommer over Hovdhaugens bok om garder og slekter i Fron igjen så skal jeg sjekke ut om det har vært/er en plass Myhrum under Bergum. Om så er, så er det vel ganske sikkert at dette er riktig folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Det kan også tenkes, prøvde å finne igjen noen av de andre som var nevnt som barn av Syver på Bergum i 1801, i farten var det bare Ole Syversen jeg fant, han ble gift i 1810, og får to sønner i 1813, og 1817, han er benevnt som Myhrum under Wiig (Vik) alle gangene, så det styrker vel troen på at dette er rett spor.. Eneste som manglet var noen faddere fra Hølmen, men det hverken beviser, eller motbeviser noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.