Gå til innhold
Arkivverket

[#84447] Vossaætter band 1 og 2 av Lars Kindem.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Norodd Hagenson

Mitt syn på disse bøkene er todelt: Innen Voss og etter ca 1650 er de absolutt av interesse. For de eldste leddenes vedkommende (på Voss) bør stoffet ses i sammenheng med det som står i tingbøkene, og med vekt på tingbokmaterialet fordi det viser det sentrale grunnlaget for de eldste leddene. Det gjelder konkret både bind 1 og 2.Nå husker jeg ikke hvor mye som står i disse to bindene om tilknytting til adel, men jeg tror det står noe. Det stoffet bør leses med stor forsiktighet da en god del av det er mildt sagt utdatert. Kindem har nok ikke gjort så mye feil selv, men han har reprodusert andres feil.En ide kunne være å skanne kun stoffet som gjelder Voss, og ikke adelsstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

NoroddProblemet er at undertegnede ikke har kompetanse nok til å klippe vekk det som er åpenbart feil eller utdatert. Et annet problem etter å ha bladd litt i band 2 er at jeg synes layouten er rotete. Jeg skannet det som sto om Smør-ætten i går, og som dere ser blir det en ganske uoversiktlig artikkel med innblanding av andre ætter. http://www.wangensteen.net/diverse/smor2.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Mitt forslag går ut på å kutte ut alle sidene du har skannet (med unntak av forside/tittelblad og hoppe direkte til der hvor slekta i bind starter på Glymme og i bind 2 på Lid. Jeg må ta det forbehold at jeg ikke vet om det da blir igjen en brukbar sammenheng, men jeg tror det.Ved å kuttet ut alt adelsstoffet, kutter vi nok mer enn nødvendig, men det som står igjen har verdi. Så kan de som vil se mer på adelen gjøre det på egen hånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.