Gå til innhold
Arkivverket

[#84452] Tele. Kva hendte i Hjartdal 1687-1688?


Gjest Jon K. Valebjørg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon K. Valebjørg

I minibok for Soueland anneks står det ålese høgre side øverst til venstre: 19de April holdt ligpd. over Ragnhild Mosebø. Pintzeaften over Sven Tofs.,som blev ihelslagen -------den 2.Maji blef den Syndinde Halshuggen NB:Mandag Same side nederst høgre kant 1688.Den den 22 9brs (septembr.?) Betiente ieg Gunvaar Drengmandsdtr. med Salighets midler paa -----og ----- Same Dag med hende til retteststeden Er det nokon med lokalkjennskap veit noko om desse hendingane,og som kan sete inn orda eg har prikka.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Den siste innførselen leser jeg slik:'NB. d 22 9brs (november) betiente ieg Gunvaar Drengmandsdtr. med Saligheds Midler paa schoje, og fulde samme dag med hende til retter-steden'De øvrige innførslene leser jeg slik som Jon gjør. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'På hausttinget i 1688 blei ei lagrette sett på Skoge. Saka var tragisk: 'Løst kvindfolk Gundvor Drengmandsdtr., dømt til døden for å ha født i dølgsmål, og tatt livet av barnet'. Same året skriv presten i kyrkjeboka under Skoge at han betjente Gunvor Drengmandsdtr. 'med saligheds Midler paa Schoie og samme dag fulgte hende til Rettersteden'. Bror til Gunvor var Anund Lofthus. Han vitna på eit ting på Nordbø i Hjartdal at ho ikkje åtte anna enn det ho gjekk og sto i.' Kilde: Hjartdal sogelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon K. Valebjørg

Eg takkar Else og Arnfrid for merknader og opplysningar. Skulle tru at Sogelaget hadde kjennskap til den ihelslagne og syndrinden og.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.