Gå til innhold
Arkivverket

[#84455] kart med gårdsnavn


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Jeg har forgjeves søkt på nettet etter herredskart hvor alle gårdsnavn er avmerket. Forgjeves. Noen som vet hvor slikt kan finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ola: Det er litt uklart kva du spør om...- Er det eit utteikna kart påført alle gardsnamn - som du t.d. kan skrive ut på papir? Det trur eg ikkje du finn på nettet. Det kjem m.a. av at når du har heile kommunen innafor kartramma, kan det verte svært tett med namn i visse område.Nokre bygdebøker har slike kart med alle gardane på eitt blad (t.d. Ulstein/Hareid). Andre bygdebøker deler opp kommunen for å vise alle gardane (t.d. Herøy). Det har med storleik, form og busetnadsmønster å gjere.- Eller er det ei elektronisk teneste der du kan finne alle gardane i området/kommunen? Men utan å sjå alle på ein gong. Det kan vere betre von, t.d. her skal alle vere med: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hva jeg søker, er et kart over hele kommunen med alle gårder er avmerket med navn. Et slikt kart, om det finnes, er nok en håndtegnet sak som ikke nødvendigvis er fullkomment med hensyn til målestokk og nøyaktige avstander mellom gårdene. Ved nettsøk er det nærmeste jeg kommer, det du, Ivar, nevner: utsnitt i en firkantet rute. Til nød kan nok dette - med litt tålmodighet - anvendes for å lage en omtrentlig oversikt til eget bruk. Takk for innspillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Hei OlaHvis du tar kontakt med Statens kartverk , avdeling for antikvariske kart . Kontakt person Ulf Hansen . Så kan du bestille kopier av håndtegnede kart i farger . Disse ble laget av Norske offiserer i 1819 og 1820 og 1850 tallet . Disse er i skala 1:20000 og 1:50000 . Kartene i 1:20000 er å foretrekke da disse er meget detaljerte med navn på de gamle gårdene , bekker og vatn . Kjerreveiene i mellom gardene er også inntegnet . Endel husmannsplasser er også inntegnet . Gårdene er markert med røde ' flekker ' på kartene og antall og plasering av gardsbygningene er markert med sorte små streker .Men du må oppgi noen kjente store garder i området du er på jakt etter slik at du får tak på de riktige kartene . Kart utsnittene kommer i A 5 format og du må sannsynligvis bstille opp flere for å få dekket det området du er på jakt etter .Jeg har selv fått tak på endel slike som har dekket Romedalsområdet og jeg ble meget fornøyd med disse . De koster noen kroner men det er det verdt , da det tross alt er kuriositeter i snakker om .Og er glimrende å bruke som feks. illustrasjoner til slektshistorie ol.lykke til . mvh. Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Her var mange gode tips, som jeg takker for. Jeg skjønner at jeg må prøve meg videre. Kartene er tenkt brukt som illustrasjonsmateriale i slektsbok, og da den aktuelle slekten har hatt opphav i og tilknytning til en mengde gårder i Vinger og Eidskog, er det gårdskart for disse to kommuner jeg søker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.