Gå til innhold
Arkivverket

[#84458] Hva slags uniform er dette?


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

For meg ser dette ut som den gamle gardeuniformen. De luene som de har i dag ble i sin tid 'designet' av dronning Maud har meg blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er et utsnitt av en tropp fra Telemark Bataljon. Mannen til høyre her er min oldefar. Han var fanjunker/kommandersersjant i Telemark Bataljon rundt århundreskiftet 1900. Det som skiller ham fra de øvrige er skulderklaffene. De to som sitter til venstre for ham mangler skulderklaffer og har lavere rang. Mannen helt til venstre har i tillegg en annen hatt/lue. Han har tilsvarende hatt/lue som de fleste andre på bildet og er derfor trolig en menig soldat. Jeg synes de to personene i midten har ganske lik uniform til den din oldefar har.

bilete11054.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei Randi,Jeg har også et fotografi av min oldefar i nesten identisk uniform. Det som skiller er ei lysere bukse. Han er født i 1868 i Aure.Jeg har søkt litt, og fant dette på Historisk samlerforum. LenkeMvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Løseth

Her er eit bilde av troppa til bror til min farfar. Han var fødd 1870, og inne til førstegongsteneste på Veblungsnes (Rauma. M & R). Bildet er teke av L. Sødahl. Uniforma dei fleste har ser nokså lik ut som den din oldefar har.

bilete11055.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det var nok ikkje berre Garden som hadde hattar med fjørdusk. I boka 'Norske militærgeværer etter 1867' er der eit bilete s. 45 av Infanteriets skyteskole i Fredrikstad 1886 der dei fleste har slike hattar. Underoffiserar og offiserar på denne tida hadde epålettar slik som han som sit til høgre i (4) og han med lysare uniform i (6). Felles for dei på bileta her, er at dei har Jarmannbajonettar. Jarmanngeværet var i bruk ca. 1885 til 1895, både i Infanteriet og i Marinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Hiver meg på med ett uniformspørsmål jeg og. Kanskje noen som kan fortelle noe mer om uniformen til disse to karene? Ett bilde som dukket opp blant mange andre bilder i slekta, men jeg vet ikke hvem karene på bildet er..

bilete11068.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.