Gå til innhold
Arkivverket

[#84464] Hjelp til tyding av dåp i kirkebok, 1799, Strøm


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg trenger litt hjelp til å tyde det som står på høyre side, angående 'døpt uekte barn Marthe...':LenkeJeg ser at foreldrene heter Eli Olsdatter Sundbakken og Niels Nielsen Vestaberg, men det er mest fordi jeg kjenner dem igjen. Jeg håper noen kan oversette hele avsnittet. Jeg klarer heller ikke å få tak i noen dato, bortsett fra at året er 1799.Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

døbt uekte Barn Marthe af moderen Eli Olsdtr. Sundbakken.Barnets fader Niels Nielssen Wæstaberget. Test(som er overstrøket) tillig? Soldat. Test: Hans Christophers. Baglie, Boe Uller eiet, Poul Hans. Spigset, Kari Baglie, Berthe Sundbakken. introd.Peder Lars:n Sælen. Skulle ikke være så hakkande galt tror jeg. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Selv om jeg ikke kan tyde datoen, ser det ut til at det er helt mot slutten av desember med tanke på det som er notert før og etter. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hjertelig takk for hjelpen!Da var det bare å leite opp resten av barna (har gudskjelov bygdebøker fra Sør-Odal, så jeg veit hvor/når jeg skal leite). Jeg ser ikke bort ifra at jeg 'bumper' dette temaet med flere lenker senere...Jeg har blitt bedre til å lese denne typen ting, men klarer ikke helt å stole på det jeg leser, og ikke får jeg med meg forkortelser og 'småord'.Igjen, takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gordon Collett

Handling du ser på faller mellom 27. dec og 30. dec. Hvis jeg får lov å gjette, tror jeg det står: 'Ulleren Sønd. m. Junl og N. Aar' eller 'Ulleren Søndag mellom Jul og Nytt År.' Ifølge iCal, det skulle være Søndag den 30. dec. So enten jeg tar feil, eller der var en grunn det ble skrevet: Ulleren Sønd. m Junl og N. Aaar ... Moen Sama Dag ... Strøm den 30ta Dec.' istedenfor å skrive 30. dec med all tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

I slutten av 1740 åra begynte prestene i Odal å spare på opplysninger i kirkeboka. I de fleste av barnedåpene er det kun barnets navn, barefaders fornavn og fødested som er nedskrevet. I dette tilfelle står det Niels Vestabergs søn Niels døpt 3. mars 1771. Side 356 i Minesterialboka 1741-1803. Vestaberg finner du i Sør-Odal 7, sidene 301-307. Sundbakken finner du i samme boka på side 409 og 418. Har ikke registret noen Eli Olsdatter døpt fra Sundbakken. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk for alle svar, og oppklaring rundt datoen. :)Til Finn: På side 304 i bygdeboka du nevner står det at Eli var fra Sundbakken. Når jeg leser under Sundbakken og Korsmoenga på side 418 i samme bok står Eli f. 1767 nevnt under Korsmoenga. Men siden Finn Olsen tok over Sundbakken fra slutten av 1780-åra, er det vel naturlig at Eli er født i der og ikke i Korsmoenga. Jeg har ennå ikke sett etter henne i kirkebøkene, men du har sikkert rett i at det ikke står uttrykkelig 'Sundbakken' noe sted, det er kanskje noe bygdebokforfatteren har tatt for gitt?Mvh. Mari S.N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Bare for å ha sagt det; jeg er ikke for at man i slektsforskning tar noe for gitt uten kilder (men jeg bruker bygdebøker for å lettere finne ut hvor jeg skal lete etter opplysninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ole Boesen Lund og Anna Finnsdater ble trolovet i Mo Kirke Nord-Odal 14/6 1761, viet 29/9. Forlovere Jakob og Knut Svenneby. Dattera Eli er f. i Mo og døpt i Mo kirke i Nord-Odal. Sundbakken er ved Korsmo i Sør-Odal. Sjekk dette grundig. Hvor bor Ole Boesen i 1801? Kan være skrevet som Bosen eller Boesen. Kirkebøkene etter 1740 i Odal er litt mangelfulle med opplysninger med foreldre til de barn som blir døpt. Dette har Odal Slektshistorielag tatt konsekvensen av. Har skrevet av alt fra 1689 til utgangen av 1803. Bruker andre kilder for å kompletere de kirkelige handlinger i denne tidsperiode. Viede er ferdig, døpte og døde/begravet er påbegynt. Et arbeid som vil ta noen tid før det er ferdig. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk for nye opplysninger. Odal slektshistorielag har gjort et stort arbeid, det er imponerende. Er dette arbeidet tilgjengelig for andre på noe vis? Man vil jo gjerne se slikt 'svart på hvitt', også siden som du sier at kirkebøkene var sparsommelige med opplysninger.Dette er vel Ole Boesen i 1801? LenkeBor altså under Korsmoe i Sør-Odal i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ja, det er riktig Ole Boesen som bor på en plass under Korsmo i 1801. Trolovede/viede er til salgs i hefter: 1689-1715, 1716-1740, 1741-1770 og 1771-1803. De to siste er egentlig fra en kirkebok, ble det i to på grunn av volumet. Kirketukt og inn/utlf. vedlegges døpte. Døpte og døde/begravede 1689-1715 og 1716-1740 er til korrektur. Vi har normalisert skrivemåten på navn og plass/gard. (fisollie()online.no) Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.