Gå til innhold
Arkivverket

[#84467] Aner til Nils Clausen (Hegdal) og Marte Larsd. 1600-tallet Vestfold


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg lurer på om noen har funnet noen aner til disse to; Nils Clausen og Marte Larsdatter. Nils Clausen bodde på Hegdal i 1665(Lenke), men døde i 1671 (lest på nett, IKKE sjekket i kilder). Skifte etter ekteparet fant sted på Hegdal i 1673 og 'De etterlot seg mye jordegods og mange skipsparter' (Sør-Odal bygdebok bind 3 s. 69, gammel utgave).Marte Larsdatter veit jeg fint lite om, bortsett fra at hun var gift med Nils Clausen.Håper noen kjenner til disse personene.Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk skal du ha! :)Følgende forstår jeg:Hegdal i Tjølling. 1673, 30.07 og 07.08.Barn: 1. Boe Nielsen Hegdal (Guds ?? til ?? menighet i Oudalen) 2. Lars 3. Halvar 4. Marta (sal(?). Thruls Nielsen ??? ) 5. Mattia 6. AnnaSkjønner ikke helt hva som står i forbindelse med tallene. Så: Skibsparter: 1. i ? Tobias for 600 ort(?) 2. i ? Catharina for 203 ??? 12 3. i ? Margarita for 62 ? 2 = Tilsammen 865 ??Tilslutende (?) guld tilsammen ... 4147 ?Dessuten ?? Jeg veit dette er avskrift og at jeg bør kunne lese såpass 'ny' skrift, men jeg tar veldig gjerne imot hjelp. Det stemmer forøvrig at sønnen Boe ender opp i Odal som kapellan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Jeg satte opp forrige innlegg mer oversiktlig, men av en eller annen grunn kommer ikke f.eks. oppramsing av barn opp under hverandre selv om man skriver det slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.