Gå til innhold
Arkivverket

[#84485] Tyde skrift, hvis mulig - for viderekommende - skifte Mandal 1699


Gjest Per Torgersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Torgersen

Er det mulig å tyde noe av det som står her, starter på høyre side? LenkeDer starter første del av skiftet til tolleren Friderich Novock som foregikk i flere etapper før det ble avsluttet i 1702. Mandal skifteprotokoll 4b er tilnærmet uleselig fordi det syreholdige blekket i protokollen har trengt gjennom papiret slik at sidene er mer eller mindre svarte. Protokollen er i svært dårlig forfatning og tatt ut av bruk og ikke tilgjengelig på lesesalen.Noen, trolig Agder historielag, har utarbeidet registerkort til skiftet (se bildet). Jeg ønsker å finne ut om det som står på registerkortet kan bekreftes ved å se i originalen på folie 372-390.

bilete11063.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Ved hjelp av det vi leser mer tydelig i del 3 av skiftet - det du har lagt ut til korrektur, går det an å få fram noe av det som står om døtrene til tolleren. Jeg tror noen av navnene på registerkortet er litt feilskrevet. I øverste avsnitt på fol. 373a, står det om 'de Tvende største af børnene Lucie Novock og Anne Cathrine Novock.'Det ser videre ut som om alle barna er nevnt omtrent midt på fol. 373b. Her står det tydelig nok Lucie Novock, 20 år. Videre mener jeg det står Johanne Novock, og jeg tror det står at hun er 19. Jeg stusser jo litt på det, siden Lucie og Anne Cathrine tidligere er nevnt som de to eldste. Den neste linjen er ganske uklar. Den starter med 'Kiøbenhavn', og jeg synes jeg aner at det videre står om Anne Cathrine Novock. Alderen klarer jeg ikke å tyde.Videre nevnes Magrethe Elisabeth Novock. Hennes alder klarer jeg heller ikke å tyde. Jeg klarer heller ikke å lese det neste navnet, men jeg vil jo tro at det står Salome, ikke Helene. Etter henne følger Christiana Charlo(tte - siste del er uleselig), og så mener jeg det står Ingebor Augusta Novock og til sist Martha Elena Novock. Men alderen til de forskjellige er umulig å lese for meg i alle fall.Det ser da også ut som at datteren Magrethe Elisabeth ennå levde i 1699, men at hun var død i 1702.Det ser forresten også ut til at tollerens kone er nevnt litt før der barna blir nevnt på fol. 373b. Det står noe om Martha Elena Schlin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Takk. For de uinvidde, kan nevnes at del 3 av skiftet, som Leif Erik Nilsen for en del år siden tok avskrift av, er fra 1702 og finnes via tema 84484: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=84484>LenkeGår det an å finne ut om Martha Elena Schlingewater er i slekt med Marcus eller Giert Schlingewater som er nevnt i tema 44939:

bilete11066.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.