Gå til innhold
Arkivverket

[#84490] Sven Olai Olsen f 25 des 1849 i Os?


Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

Men hvor i Os ble han født? Jeg har lett i kirkebøker for Os og Fusa uten hell. Heller ingen konfirmasjon har jeg funnet. Han gifter seg senere (jeg har ikke funnet vielsen heller) med Ane Sofie Ommundsdatter Øxnevad. De får 5 barn sammen. De få plassene jeg har funnet Sven Olai blir det bare henvist til fødested Os. Jeg vet ikke lenger hvor jeg skal lete, så jeg håper noen her på forumet kan hjelpe til med å finne navn på hans fødested.Jeg la denne ettersøkningen først på Arkivforumet, se nr 84488 der. Sven(d) som Yngve henviste til der fant jeg heller ikke mer på. BB for Fjell har ingen gård med navnet Bjørø, men de bøkene mangler gnr 42-58 (foreløpig).Håper noen kan hjelpe her!takk fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei ErlingTakk for svar! Du fant familien i 1910-tellingen, og det har jeg også gjort. Det var der jeg fant f datoen 25.12.1849. Men uansett hvor og hvordan jeg leter så finner jeg ikke mer på Sven Olai. Ingen fødsel, konfirmasjon eller vielse. Konen Ane Sofie var sannsynligvis født på Klepp, men det kan like så gjerne være Stavanger/Hetland. Jeg finner heller ikke dåpen på de fire yngste barna. Kan familien ha vært dissentere? Dette er egentlig mindre viktig, jeg vil bare finne Sven Olai sin fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7054&idx_id=7054&uid=ny&idx_side=-177>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er deres ekteskap i Os, 09.05.1875. Hans far er Ole Knutsen Aarhus.De har datteren Hanna Maria til dåpen i St.Petri, 1875, hvor også tillysningsdagene til ekteskapet ser ut til å ha foregått.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

HeiSven Olai Olsen er min oldefar og jeg har en del om slekten, både forfedre og etterkommere. Sven Olai var fosterbarn i Os, hos Ola Ingebrigtsen Osøyri (s. 450 i Ossoga b. 3) foreldrene var ikke gift. Faren Ole Knudsen kom fra Aarhus, moren Sigrid Svendsdtr, f. 1826 kom fra Brattager på Voss.Anna Sofie Ommundsdtr, f. 13-1-1855, faren var Ommund Omundsen Øksnevad, f. 1827, døpt i Høiland. Mor hennes Serine Svensdtr. f. 25-2-1830 kom fra Sola (Haaland sogn). Min morfar var Sven Olai Olsen, f. 8-3-1884.For mer informasjon lisatk@lyse.netHilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk Lisa! Jeg har hatt denne etterlysningen på vegne av et annet oldebarn av Sven Olai. Skal tipse ham om deg og hva du kan bistå med pr e-mail!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk igjen Erling! Det var heldig at du fant Wilhelm, for han lå i mine notater med feil f dato! Jeg er fremdeles imponert over hvor fort du fant alle kirkebokfakta. Veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Takk Erling - dette bekreftet at tellingen av 1910 er feil når det gjelde Sven Olai sin f dato. Wilhelm hadde fått Johan sin f dato, skal sjekke og se om Johan fikk Wilhelm sin. Det kan forklare hvorfor jeg ikke fant disse siste barna i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei igjen ErlingJa, nå har det løsnet skikkelig. Lisa ringte meg, så nå har jeg ryddet i fødseldatoer. FT for 1910 har mange feil i f dato på denne familen, tror jeg må sende en melding med rettelser. Vally viste seg å være et fosterbarn - fant en i St Petri som kan passe som henne, se St Petri 1902-1918 s 53. Og eldstebarnet i fam Olsen, Randolf Gerhard, var født i 1898, ikke 1907. Så ble ikke Anne Sophie mor i en alder av 52 likevel:..-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.