Gå til innhold
Arkivverket

[#84493] Retur til Norge fra USA


Gjest Unn Helgesen Linde
 Del

Recommended Posts

Gjest Unn Helgesen Linde

Jeg har flere i mitt slektstre som på ulike tidspunkt emigrerte til USA, og jeg har funnet flere av dem i registrene på Ellis Island, i amerikanske folketellinger. Noen etterkommere har jeg oså kontakt med. Da spesiellt der hvor de som dro var flinke til å holde kontakten med resten av familien i Norge.Jeg oppdager også etterhvert at noen av de som dro til USA på et eller annet tidspunkt har kommet tilbake til Norge, og det er her spørsmålet mitt kommer inn. Finnes det kilder over de som returnerte til Norge? Finnes det immigrantregister på samme måte som for emigranter? Eller finnes disse bare i kirkebøkenes inn- og utflytningslister?Jeg kan bruke min oldemor Dagmar Antonie Andersen som eksempel; Født 05071885, døpt i Sagene, Kristiania 02081885; [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=dp03011880sag&gardpostnr=1277&personpostnr=9399#nedre>LenkeI ft 1900 bosatt i Kristiania sammen med foreldrene og søsken; LenkeUtvandrer i 1908; LenkeSå finner jeg henne gift i Tjølling(nå i Larvik kommune) i 1913;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hun skulle til Boston eller New Jersey, men her er en kandidat i census for 1910:1910 United States Federal CensusName: Dagmar AndersonAge in 1910: 24 Estimated birth year: abt 1886Birthplace: NorwayRelation to Head of House: ServantFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayHome in 1910: Carthage, Miner, South DakotaMarital Status: SingleRace: WhiteGender: FemaleYear of immigration: 1908Household Members: Name AgeMalcon Davidson 40 Rhoda Davidson 29 Han Davidson 10 Myrtle Davidson 8 Frank Davidson 6 Roy Davidson 4 Dagmar Anderson 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen Linde

Hei KnutDet er ikke umulig at dette er rett Dagmar. Flere av de som reiste dro til Sout Dakota, og informasjon fra samme folketelling kan tyde på at i alle fall en av søskenbarna var i samme område samtidig. Se debatt Lenke innlegg 9 til 24.Spørsmålet nå er jo om vi kan klare å finne ut når Dagmar kom hjem til Norge, og ev på hvilken måte.Mvh Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

nr 26 i samme debatten sies det at noen etterkommere fremdeles lever, og du kan vel ta kontakt pr. telefon, kanskje de vet?! mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen Linde

Vi har funnet ut at både Dagmar Antonie Andersen, Sigrid Andersen, Olga Andersen og Georg Andersen har bodd en del år i statene.Det jeg opprinnelig var ute etter var om det finnes et register, eller en annen oversikt over hvem som ankom Norge fra feks USA. For den del innvandrere fra Sverige som besteforeldrene til de som er nevnt ovenfor kom fra.Jeg vet at en del ble skrevet i inn- og utflytningslistene til kirken, men hadde staten en egen oversikt?Finnes det f.eks skipslister for skip fra statene til England og ev videre fra England til Norge??Unn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.