Gå til innhold
Arkivverket

[#84494] Tydehjelp Sør-Odal 1761


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Trenger litt hjelp med noen ord i dåpen til Siønne (nest øverst venstre side) LenkeDette har jeg: Døpt. Marie Olsdatter Spigsets uekte Søn N?? Siønne. ??? ???? at ??? Dragon Hans Nielsen ??? gift og ?? paa ???? Spigset- Fadd: Lars Hornæseje, Knud Wigen, Peder Opstad, Helvig Hornæseje, Marit Hornæs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Tore!Noe slikt tror jeg:«Døpt { Maria Ols Datter Spigsets uæg | te Søn [N(te)??] Siønne. Hvis Fader| blev sagt at være Dragon Hans | Nielsen der er gift og boer paa | vestre Spigset – Fadd: Lars Hornæs| Eye, Knut Wigen, Peder Opstad, Helvig, Hørnæs Eye, Marit Hornæs»Anførselen umiddelbart foran navnet klarer jeg ikke i farten. Det ser ut som noe som er forkortet. Navnet Siønne er vel en variant av det litt mer sjeldne mannsnavnet Sjonde som vi finner bl.a. i Frang-ætten i middelalder.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk Are.Anførselen foran navnet skal vel bety navngitt, men jeg husker ikke i farten den rette stavingen som ble brukt på den tid. (har helt sikkert sett det en annen plass engang)Navnet Siønne/Sjønne/Skjønne ser ut til være en del brukt i Odalen rundt denne tiden.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.