Gå til innhold
Arkivverket

[#84504] Solheim i Hyen: Helga Andersdatter 90 år i 1801, gift med Anders Simonsen


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Ved skiftet etter Brithe Hansdatter på Solheim i Hyen, Gloppen, datert den 26. april 1747 står det at enkemannen var Elling Andersen Solem. Det går fram i skiftet at hun hadde vært gift før og hadde hatt tre barn i første ekteskapet, av dem var bare sønnen Simen Larsen i live. Han var 50 år gammel, 'svag og vanvittig'. Sønnen Johannes Larsen var død, og etterlot seg datteren Brite Johan/Johannesdatter, 'nu 20 aar gl'. Datteren Barbra Larsdatter var også død, men etterlot seg datteren Helge Andersdatter, gift med Anders Simonsen Solheim/Solem. Ved søk, bl.a på FS fant jeg at en Elling Andersen Eikefjord ble gift med Brithe Hansdatter Eikefjord i Svanø kirke den 2. aug. 1705. Trolig var Brithe enke etter Lars el. 'Laurits Egefiord', og de hadde i alle fall datteren Barbra, døpt den 10. des. 1691 i Svanø. Barbra Larsdatter fant jeg gift den 1. okt. 1713 i Svanø med Anders Knudsen Midtbøe og blant deres barn fant jeg da Helge Andersdatter som ble døpt den 25. febr. 1715 i Flora. Dersom dette er den riktige Helga, må hennes søsken være døde før skiftet etter mormora i 1747, siden hun er nevnt som eneste gjenlevende barn. Godt at noen har tatt på seg det store arbeidet med å legge mye av kirkeboka for Kinn på databaser. Skal helt ærlig innrømme at kirkeboka for Kinn var vanskelig å bli klok på, synes at årstallene går 'att og fram' hele tiden. Skrifta er for såvidt grei den, men kronologien!!!! Er det noen som har bygdebøker å slå opp i når det gjelder Eikefjord eller Kinn så hadde det vært kjekt å få dette stadfestet! Min kone stammer fra Helga, og hun har vært en liten 'nøtt' lenge.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Nygård

I databasen 'Vigde i Kinn Prestegjeld 1689-1815' finn ein Lauritz Johansen Knabestad vigd 1690 med Brithe Hansd. Egefiord: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=vi14371689&gardpostnr=192&personpostnr=383&merk=383#ovre>LenkeI skiftet etter Sigri Johansd. Knapstad frå 1752 finn ein at arvingane er 4 sysken (eller deira arvingar). Eldste bror heiter Lars Johansen og har etterlate seg '2 sønner og 1 datter', nemleg '1) Simon Larsen, 2) afgangne Johanes Larsens efterlatte datter Brithe Johansdatter og 3) afgangne Barbro Hansdatters efterlatte datter Helge Andersdatter gift med Anders Simonsen Sollem' Skiftet er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Inge! Tusen takk skal du ha, da vet jeg at jeg har vært på 'rett vei', og nå fikk jeg jo også vite mere om denne Lars som ble gift med Brithe!!!! Flott altså!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.