Gå til innhold
Arkivverket

[#84522] Hjelp til tyding av kirkebok Holt AA - dåp 1784 nr. 84


Gjest Karen Strømmen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Strømmen

Jeg klarer ikke å tyde alt som står påført ved denne barnedåpen:LenkeDette gjelder nr. 84: Bodil Marie - og jeg klarer å lese følgende: Hans Peter Knudsen i Tvedestrand og Ingeborg - men ikke farsnavnet hennes eller gårdsnavnet. Så klarer jeg å lese enkelte av faddernes navn, men ikke nok til å få sammenheng i hele teksten.Kan noen med bedre erfaring hjelpe meg å tyde teksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et forsøk:Hans Peter Knudsen Twedestrand og Ingebor Gunstensd. barn kaldet Boel Marie. Fad.: Halvor B(....)sen, Helje Hansd., Helje (Gunstd?), Marthe Gunstensd. Eidbo, Niels Salvesen St(...), Ole Gunstensen Eidboe, Gunsten Salvesen Eidboe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Det kan se ut som du bør låne Dypvåg I og III. Gunstein, far til Ingeborg kan se ut til å være den Gunstein Nilsen Tangen under Sundsdal i Holt som ble degn i Dypvåg. Mot slutten av kapitellet om Eidbo får vi vite at broren Ole Gunsteinsen som vel er den som er nevnt som fadder bor på Eidbo. Ole er f. 1751 Flere i søskenflokken flyttet til Eidbo eller ble gift dit i henhold til mitt eksemplar hvor Gunstein nevnes på s. 2124 (praktbindet innbundet i skinn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Alf har nok rett. I Dypvåg III er degnefamilien oppført under Sundsdalen. Gunstein Nilsen Tangen (ca. 1710-1764) og Marte Salvesdatter Sundsdalen (f. 1719) er der oppført med følgende barn:1. Ingeborg Gunsteinsdatter (1740-1741).2. Salve Gunsteinsen Eidbostranda (1742-1819).3. Nils Gunsteinsen Strømsland-stranda (f. 1744).4. Nils d.y. Gunsteinsen (1746-1766).5. Helje Gunsteinsdatter (1749 - etter 1764).6. Ole Gunsteinsen, Eidbo (f. 1751).7. INGEBORG GUNSTEINSDATTER (1753 - etter 1783).8. Guri Gunsteinsdatter (f. 1755).9. Marthe Gunsteinsdatter (f. 1759).10. Ingeborg Gunsteinsdatter (1761 - før 1764).Som Alf skriver, så overtok Nils Gunsteinsen som degn i Dypvåg etter faren - Gunstein Nilsen Tangen (som døde i 1747, og som også var degn i Holt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rettelse, innlegg 2:Blant fadderne har jeg ført opp både Helje Hansdtr. og Helje Gunstensdtr. Førstnevnte skal strykes (feillesning)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Strømmen

Tusen takk til dere for mye nyttig informasjon! Dette er en gren av slekten min på farssiden, som jeg ganske nylig har startet med å utforske. Bodil Marie Hansdatter er min 3 x tippoldemor. Hun giftet seg i Kristiansand den 18.02.1812 med Salve Asbjørnsen Ramlet, også fra Holt i AA. Jeg ser at det kan være klokt å få lånt meg bygdebøkene for både Dybvåg og Holt. I og med at jeg mangler lokalkjennskap i området her, var dette svært nyttige tips og god informasjon! Litt kjedelig at FT 1801 mangler for Holt/Dybvåg, men det er det jo intet å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Der er også et tilleggsbind til Holtsboka, som kom ut på 1950-tallet. Ellers tar Dypvåg III for seg alle gårdene i Holt - og korrigerer ofte en del av feilene i Holtsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Strømmen

Dette ble jo enda bedre enn jeg hadde håpet på! Tusen takk til dere som deler lokalkunnskapen deres med meg. Nettsiden om Tangen gård var meget interessant, den er nå lagt til mine favoritter... Og Dypvåg III skal bestilles fra biblioteket i nærmeste fremtid :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.