Gå til innhold
Arkivverket

Olaf Olsen Westgaard, Bergen til USA, ca. 1901


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

19. mai 1895 i Tysfjord, Nordland gifter Olaf Joakim Antonio Olsen, f. 1872 på Tjaarnes i Tysfjord, seg med 19-årige Berntine Concordia Forvald fra Bergen (f. 1878 i Bergen). De bor på Tjaarnes noen år, og barna Astrid og Olga blir født der. Olga dør også der i 1897. Så flytter de tilbake til Bergen hvor Agnes, Fredleif og Olga blir født (Olga dør her i 1900). De tar navnet Westgaard.

Ca. 1901 drar Olaf til USA og kommer aldri tilbake igjen.

Jeg har forsøkt å finne ham i USA uten å lykkes. Derfor forsøker jeg her. Kanskje det er noen her som har tilgang til kilder i USA som kan hjelpe? jeg vet ikke om han kalte seg Westgaard eller kanskje bare Olsen ?

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Olaf Westgaard i New York i des. 1918 som mannskap ombord på "City of Orange" - f. 4. mars 1872. Det kan være samme mann som er ombord i SS "Vincent" i NY i april 1920 og jan. 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Ser det ut som om han bor i New York? Sjømann?

Jeg vet ikke fødselsdatoen, annet enn at året skal være 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner han ikke som bosatt i USA bortsett fra at det er oppgitt en adresse i New York som siste bosted da han mønstret ombord på "City of Orange" i 1918, men denne adressen gjelder også for flere av mannskapet, så jeg regner med at det kan ha vært et sjømanns-pensjonat e.l. hvor de kan ha bodd en kortere tid mens de ventet på hyre. I den samme mannskapslisten er han ført med fødested "Thronhjem" men det er vel feil. Han kan ha oppgitt nærmeste "store" by, eller at han kanskje har bodd der noen år. Han er ført som norsk statsborger i mannskapslistene. Hvor han endte sine dager er jo ikke godt å si, men han kan jo også ha slått seg ned i Norge etter at yrkeslivet var over. Du kan jo spørre SAB om de kan finne noe i sjømannsrullene om han.

 

Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.