Gå til innhold
Arkivverket

Ane Wernsdatter fra Nes, Hedmark. Hvem var hun?


Bengt E Vesthagen Oslo
 Del

Recommended Posts

Det er kanskje samme Wern Larsen som får datteren Gonnor (uekte barn)med Marthe Johansdatter i 1821.

Gonnor,født 6 des,døpt 13 des 1821:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9058&idx_id=9058&uid=ny&idx_side=-19

 

De fikk også en sønn Gulbrand,døpt 20 april 1823:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9058&idx_id=9058&uid=ny&idx_side=-32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være disse, som også får barna Berte, Lars og Johannes?, men hvor er fam i 1801, tro?

 

Anne Wernersdtr Pedigree

Female

 

Event(s):

Birth: 1789 Of, Ringsaker, Hedmark, Norway

 

Christening:

Death:

Burial:

 

Parents:

Father: Werner Larsen Family

Mother: Marthe Andersdtr

 

info fra familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er paret i Ringsaker som er foreldrene til Anne Wernsdtr. Wern Larsen f på Røhr eie i 1762 flyttet til Nes og Helgeby eie. Antagelig rett etter 1801, alle barna Anne, Berthe, Lars og Johannes ble gift der. Har notert meg at Anne ble gift med enkemann John Larsen Helgeby eie 14/11 1823.

 

Takk for info om det uægte barnet det hadde jeg oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder broren Lars Wernsen er det ikke han som får datteren Gonnor 1821 det må være en annen Lars Wernsen, men Annes bror får en uægte datter samme år, Anne Marie f 15/2 1821, med Eli Andersdtr, de gifter seg i 1822 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9090&idx_id=9090&uid=ny&idx_side=-213.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar tilbake det jeg sa om at det er en annen Lars Wernsen som er far til de to barna med Marthe Johansdtr,det står jo nu gift mann Lars Wernsen ved Gulbrands dåp! Da fulgte han i sin fars fotspor. Dragon Wern Larsen fikk ialt tre uægte barn i Ringsaker!

 

Da sier jeg takk til Ann-Mary for enda flere etterkommere etter Lars Wernsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager,begynner å bli sent for meg, Wern Larsen heter jo faren til de to uægte barna med Marthe Johansdtr og ikke Lars Wernsen, bror av Anne! Så ja dette er nok en annen person, kanskje han som er på Eeg i 1801. Det er iallefall tvilsomt at det er gamle Wern Larsen far til Anne ? Wern Larsen Helgebye dør forøvrig 4/7 1833 74 år. Dette må jeg sjekke nøyere, men det blir i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny frisk ! Da har jeg tittet litt på Wern Larsen som blir far til to uægte barn i 1821 og 23, først nå ser jeg at disse barna blir født i Vang! Denne Wern er sønn av Lars Andersen og Eli Nilsdtr Huse,han er altså ikke far Anne Wernsdtr men han er i slekt, hans mor var søskenbarn med den Wern Larsen som var far til Anne.

 

Anne Wernsdtr sine forfedre er som følger:

Wern Larsen f på Røhrs eie i Ringsaker dpt 11/7 1762 gift 11/11 1791 med Marthe Andersdtr Kraagerud

 

barn

Anne f uægte på Kraagerud dpt 8/3 1789. Wern bor da på Helset

Berthe f Bordal eie dpt 26/8 1792

Lars f Dusgaard eie dpt 3/5 1795

Johannes f Dusgaard eie 19/6 1799

 

1801 bor de altså på Skredshoel, flytter til Huse eie på Nes før 1805 hvor de tre eldste blir konfirmert.

Flytter deretter til Helgeby eie, tituleres som tømmermann når han dør i 1833.

 

Wern Larsen f Rørs eie var sønn av:

Lars Wærnsen og Berthe Christensdtr de ble gift 15/6 1752 i Ringsaker Lars er på Skjønsby Berthe på Leene

 

De bor 1801 på føderåd på gården Helseth hos sønnen Christen.

 

Lars Wernsen var f 1730 på Huse nedre på Nes foreldre Wern Nilsen Huse og hustru nr 2 Marie Larsdtr.

Disse kan du lese mer om i Nes boka del 3.

 

Lars Wernsen d.e. og Berthe Christensdtr sitt første barn Mari(min 3xtippoldemor) ble født på Bratberg i Ringsaker hvor Lars sin søster Eli var gift.

 

Siden jeg samler alle etterkommere etter Lars Wernsen og Berthe Christensdtr skulle jeg gjerne visst mer om dette barnet som Anne fikk,Johannes f 1812, ble han gift fikk han barn? Har forøvrig notert meg at Anne Wernsdtr dør på Helgeby eie 22/3 1826.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anser jeg saken som løst og vel så det. Takker på det hjertligste for alle bidrag.

 

Til Else Kari! Sender deg en mail.

 

Mvh Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.