Gå til innhold
Arkivverket

Anne Bergithe Olsdatter født 1840 Hemnes


Arnt Stavne
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne hennes aner, men har litt problemer med å finne hennes mors aner, dette har jeg funnet:

 

5 august 1867 gifter hun seg:

 

Ungk. Peder Henrik Andreassen

Føde og opholdssted Levang

20 år

Far Andreas Pedersen

 

Pige Anne Birgitte Olsd.

Fødested Heimnæs

26 år

Far Ole Hansen

 

lenke

 

I 1875 finner jeg henne her

 

lenke

 

Har funnet følgende dåp:

 

18 oktober 1840 blir Ane Bergitha Olsdatter døpt i Hemnes

Foreldre:

Styrm. Ole Hansen Buvig

hustrue Marithe Olsdatter

 

lenke

 

Finner foreldrene gift 10 november 1836 i Hemnes

 

Ungk. Styrmand Ole Hansen

Fødested Buvig

39 år

Far Hans Hend.

 

Pige Marit Olsdatter

Fødested Øvregrønfield?

22 år

Ole Peders.

 

lenke

 

På Carl-Anders Olssons slektwiki finnes Hemnes bygdebok og under Buvik finnes Ole Hansens foreldre, men det angis at han skal finnes på Osmo

 

lenke

 

jeg finner han ikke nevnt under Osmo, kun hans søster Inger Hansdatter er nevnt der

 

 

 

I Rana bygdebok Bind 3 side 217 Snasen (Øvre Grønfjellet) finnes denne familien:

 

Ole Kristian Persa f. 17/1 1780 gift 1810 med Målfrid Ottensd. Kvanndalen f. 1785

Barn:

Gjertrud f. 1811

Marit f. 1814

...

 

Trodde jeg hadde funnet Marits aner, men i Svein Edvardsens Skifter fra Hemnes/Moe 1846/1880 side 148 finnes dette skiftet

 

** Grønfjeld Øvre; Moe/1871

6321 Ole C. Pedersen M Hovedperson; Døde 14. januar 1870.

6322 Molfrid Ottensdatter K Hovedperson; Døde 30. november

1869.

6323 Marit Olsdatter K Datter; Silaadal.

6324 Randine Olsdatter K Gift Datter; John Pedersen, Korgen I

Hemnes

6325 Pernille Olsdatter K Gift Datter; Anders Andersen, Høiklippen

I Nesne

6326 Molfrid Olsdatter K Gift Datter; Christoffer Andersen,

Stavolden

6327 Berit Olsdatter K Gift Datter; Herø

 

Finner en Marit Olsdatter, 64 år gammel, gift med Ole Pedersen i 1865 telling på Silaadal, dette gjør at jeg ikke er sikker på om jeg har funnet riktig Marit

 

Er det noen som har andre forslag til hvem som kan være foreldre til Marit Olsdatter?

 

Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Buviksjøen under Buvik i Hemnes: Ole Hansen, husmann og styrmann, f.c. 1796, d. 1841, g.m. Marit Olsdr., fra Snasen i Rana, f.c. 1816. -- Deres barn: 1. Hans Olai, f. 1837. -- 2. Edvard Aarøe, f. 39. -- 3. Anne Birgitha, f. 40.

 

Enken Marit Olsdr., g.2. 1844 m. Ole Andersen, f.c. 1813, d. 51, fra Sandnes. - Deres barn: 4. Olava Marie, f. 1844, til Kvanndalen i Rana. -- 5. Peder Benjamin, f. 46. -- Ivar Anker, f. 48.

 

Enken Marit reiste i 1870 til Amerika med barna Edvard Aare, Anne Birgitha, og Peder Benjamin. Alle ugifte. -- Dette enl. Hemnes Gård og Slekt. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Jeg vet ikke om du blev noe klokere av mitt forrige innlegg. -- Jeg kikket på Silådalen (Kvanndalen) i Rana og fant da at Olava Marie Olsdr., fra Buvik i Hemnes, blev g. 1868 m. Ola Sakariasen Kvanndal, f. 1841. - De reiste også til Amerika Ola og Edvard. --

 

En ugift søster av Ola, Kristianna Sakariasdr., f. 1844, d. 1866 i barsel. - Ungen, Elisabet Anne Benjaminsdr., reiste til Amerika i 1870 og da åpenbart sammen med sin onkel og hans kones slekt fra Buvika som også reiste i 1870. --

 

Selv om alderen ikke stemmer helt på Marit Olsdr., er det mye som taler for at du har rett Marit. Altså dr. av Ola Kristian Persen, Snasen. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Arne og Alv for opplysningene

 

I følge Frodes data dro Marit til USA 29.7.1870, sjekket emigrantprotokollen og fant følgende:

 

lenke

 

Vi ser her at Marit reiser sammen med datteren Olava og det jeg antar er barn av Olava

 

Finner Marit og Olava i 1865 her:

 

lenke

 

 

Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Av den utlagte lenken skulle det være Matit Olsdr.s., dr. Olava Marie Olsdr., fra Marits 1. ektesk. og dennes barn som var med på denne reisen til Amerika. --

Merkelig at ikke Olavas make, Ola Sakariasen er nevnt. --

Ei heller denne niesen av Ola, Elisabet Anna, f. 1866. -- Ei heller var Marit Olsdr.s, barn fra 1. ektsk., Edvard Aarøe, f. 1839 og Anne Birgitha, f. 1840 nevnt. -- Ei heller Marit Olsdr.s sønn fra 2 ektesk., Peder Benjamin Olsen, f. 1846 nevnt. -- Alle disse skulle jo ha reist til Amerika i 1870. -- Tja ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.