Gå til innhold
Arkivverket

Masmester Syver Ingebretsen Eidfoss verk Hof


Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

iflg Hof bygdebok Eidsfos Verk s. 320: Som masmester Syver Ingebretsen død før 1718.

Hans kone Else Jensdatter døde 1733 - 100 år.

Har deres datter Karen gift med Ole Mikkelsson Kolstad Hof.

Søker hjelp etter Syvers opphav - foreldre etc- evt. hvor jeg kan finne noe?

 

på forhånd takk

 

mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Oddbjørn- takker for ditt innlegg,

men har dessverre ikke kommet noe nærmere Syvers opphav. Derfor prøver jeg igjen om noen har noe. Takk

 

mvh finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

til Kristian Hunskaar eller andre - hvis du/dere leser dette: kjenner du/dere til om det er noen dokumenter fra Eidsfoss verk på Riksarkivet fra denne tiden?

 

mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Kristian Hunskaar eller andre - hvis du/dere leser dette: kjenner du/dere til om det er noen dokumenter fra Eidsfoss verk på Riksarkivet fra denne tiden?

 

Jeg lenker opp parallell tråd i DIS-Norges forum, og gjentar noe av det jeg skrev der:

 

Andre relevante opplysninger fra Hof bygdebok som bør nevnes: Syver Ingebretsen hadde sønnene Jens og Jan, som også var masmestere.

 

Siden den første masovnen ved Eidsfoss jernverk kom i gang så sent som i 1697, og siden masmestere var spesialarbeidere, er det overveiende sannsynlig at Syver Ingebretsen har blitt hentet til Eidsfoss og ikke ble rekruttert blant "innfødte". Et fornuftig sted å lete, kan være ved andre jernverk.

 

Privatarkiv nr. 388 i Riksarkivet heter Eidsfoss Jernverk. Diverse dokumenter tilbake til 1697 og regnskapsbøker tilbake til 1701. Utover dette kan jeg p.t. ikke bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.